Konsernsjef i TAFJORD, Erik Espeset.

Godt resultat for TAFJORD i 2017

I 2017 var det 100 år siden selskapet ble etablert, og jubileumsåret har vært et godt år for TAFJORD. Resultatet etter skatt, på nærmere 170 mill. kr, er det beste siden 2008.

Årsaken til det gode resultatet er i stor grad ekstraordinære regnskapsmessige gevinster knyttet til omleggingen av pensjonsordningene i konsernet, samt strukturelle transaksjoner. God underliggende drift i alle virksomhetsområdene, kombinert med større vanntilsig enn normalt, har også hatt positiv innvirkning på resultatet.

Vannkraftproduksjonen ble i 2017 på 1.462 GWh (million kilowattimer), noe som er en økning på 161 GWh i forhold til året før. Områdeprisen på kraft i Midt Norge økt også noe, fra 26,6 øre/kWh i 2016 til 27,5 øre/kWh i 2017. Økt vannkraftproduksjon og noe høyere priser ga tilsammen et driftsresultat for virksomhetsområdet Vannkraft på 213 mill. kr. Dette er en økning i forhold til fjoråret på 43 mill. kr.

- Virksomhetsområdet Vannkraft leverte et svært godt driftsresultat i 2017. Utfordringen framover er imidlertid de lave prisene som er forventet de kommende årene. I tillegg vil tilsiget av vann variere. Disse forholdene kan gi store utslag på resultatene våre fremover. Det er derfor gledelig at flere av de andre virksomhetsområdene våre viser en positiv utvikling og økt inntjening. Dette som et resultat av kostnadsreduksjoner og omstillinger, som vi har kontinuerlig fokus på i hele konsernet, sier konsernsjef Erik Espeset.

Virksomhetsområdet Telekom har hatt en betydelig vekst de siste årene, og etterspørselen etter fiberbasert bredbånd er stor. Driftsresultatet for 2017 ble 28 mill. kr, en økning på 17 mill. kr i forhold til 2016.

- Virksomhetsområdet Energigjenvinning viser også en fin økning i forhold til fjoråret. Dette ikke minst som et resultat av høyere energipriser. Selv om volumene på avfallsmottak og strømproduksjon er relativt stabile, oppnådde dette virksomhetsområdet et driftsresultat på 30 mill. kr. Dette er en økning på 8 mill. kr i forhold til fjoråret. Virksomhetsområdet Strøm har derimot en stabil drift og oppnådde samme driftsresultat som i 2016, sier Espeset.

Virksomhetsområdet Kraftnett er identisk med TAFJORD sin andel (53,7%) i Mørenett AS, et av de største nettselskapene i landet. TAFJORD sin andel av driftsresultatet ble i 2017 48 mill. kr, mot 130 mill. kr i 2016. Nedgangen skyldes i hovedsak en generelt lavere inntektsramme fra Norges Vassdrags og Energidirektorat (NVE). I tillegg fikk selskapet i 2016 en harmoniinntekt, som er en engangsinntekt relatert til fusjonen av Tafjord Kraftnett og Tussa Nett i 2014.

- Vi leverer et svært godt resultat for 2017. En del av dette er riktig nok knyttet til ekstraordinære poster som omlegging av pensjonsordningen i konsernet og en engangseffekt av strukturelle transaksjoner i Mørenett og i Svelgen Kraft Holding. Vi har likevel hatt god inntjening på driften av selskapet, spesielt relatert til høyere produksjon innen virksomhetsområdet Vannkraft. Gledelig er også økningen i inntjeningen innen virksomhetsområdene Telekom og Energigjenvinning. Den nye utbyttepolitikken som ble vedtatt i desember 2016 har også gitt positive utslag for konsernet. Vi er på rett vei. Men vi må fortsatt jobbe med omstillinger for å styrke konkurransekraften vår og bedre konsernets soliditet, sier konsernsjef Espeset.