Øystein Vikingsen Fauske blir adm. dir. i nytt strømselskap.

Øystein Vikingsen Fauske ansatt som adm. direktør i nytt energiselskap

De tre energikonsernene TAFJORD, SFE og Tussa har ansatt Øystein Vikingsen Fauske som administrerende direktør i det nye selskapet som skal drive strømsalg til privat- og bedriftsmarkedet. Fauske kommer fra stillingen som konserndirektør for digitalisering, HR og produktutvikling i Ekornes.

I juli vart det kjent at TAFJORD, SFE og Tussa går sammen om en felles satsing innen strømsalg. Det er konsernene sine selskap som driver med salg av strøm til privat- og bedriftsmarkedet som skal samarbeide. Øystein Vikingsen Fauske er ansatt som administrerende direktør i det nye selskapet. Han starter i stillingen 1. mars 2021.

- Vi er svært godt fornøyde med at Fauske har takket ja til å lede selskapet. Vi har høye ambisjoner for det nye selskapet, og er overbeviste om at Fauske har den kompetansen og bakgrunnen som skal til for å bygge opp et sterkt, nasjonalt markedselskap for energi. Selskapet skal være en kundenær og innovativ energiaktør, som tilbyr fremtidsrettede og bærekraftige løsninger, sier Erik Espeset, styreleder i det nye selskapet.

Øystein Vikingsen Fauske har siden 2016 vært en del av konsernledelsen i Ekornes. Der har han hatt ansvar for digitalisering, HR og produktutvikling. Tidligere har han 12 år med erfaring fra det internasjonale konsulentselskapet Sopra Steria, der han hadde ulike lederroller, og var sist COO (Operating Director) for selskapet sin rådgivingsdivisjon i Skandinavia. Fauske har også konsulenterfaring fra prosjekt innen strategi, digitalisering og omstilling fra flere virksomheter i ulike bransjer. Han er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU i Trondheim, og har i tillegg lederutdanning fra Harvard Business School.

- TAFJORD, SFE og Tussa har sterke posisjoner i regionen, og det blir spennende å være med å utvikle det nye selskapet. Kraftbransjen er en svært fremtidsrettet bransje, og helt avgjørende for det grønne skiftet. En bærekraftig samfunnsutvikling vil kreve ny teknologi, ny tenking og nye måter å samhandle på. Dette vil det nye selskapet ta en aktiv rolle med å utvikle, og jeg gleder meg til å engasjere meg i dette arbeidet sammen med nye kolleger, sier Fauske.

For mer informasjon:

Erik Espeset, styreleder i det nye energiselskapet og konsernsjef i TAFJORD,
mobil 905 20 033.

Regions