TCS Europa oppnår viktig milepæl i reisen mot netto nullutslipp

TCS Europa oppnår viktig milepæl i reisen mot netto nullutslipp

Tata Consultancy Services har nå nullet ut sine Scope 1- og Scope 2-utslipp i Europa.

Tata Consultancy Services (TCS) har nullet ut sine Scope 1- og Scope 2-utslipp i Europa i regnskapsåret 2022. Dette er en viktig milepæl i selskapets reise mot netto nullutslipp innen 2030, i tråd med Parisavalen og 1,5-gradersmålet.

På et globalt nivå har TCS seksdoblet bruken av fornybar energi de siste seks årene. Dette har bidratt til å redusere Scope 1- og Scope 2-utslipp med 66 prosent i 2022 sammenlignet med basisåret 2016.

For å redusere utslipp i Europa har TCS Europa jobbet aktivt med å analysere og optimalisere eget energiforbruk og utslipp på tvers av de 19 europeiske landene som TCS holder til i. I tillegg har selskapet kompensert den resterende andelen utslipp ved å kjøpe sertifiserte utslippsreduksjoner (Certified Emissions Reductions, CER) av høy kvalitet, med tredjepartsverifisering i henhold til PAS 2060-standarden.

- Vi er ekstremt stolte over å oppnå karbonnøytralitet for Scope 1- og 2-utslipp i Europa. Dette er en viktig del av vår globale visjon om å oppnå netto nullutslipp innen 2030. Arbeidet er også et godt eksempel på hvordan team på tvers av regioner og landegrenser kan oppnå fantastiske resultater når de forenes av et felles formål og en felles visjon for en bedre fremtid, sier Sapthagiri Chapalapalli, leder for TCS Europe.

TCS tilbyr over 200 ulike bransjespesifikke tjenester og løsninger rettet mot ESG-rapportering (Environment, Social and Governance), forbedret compliance og datadrevet beslutningstagning. Disse løsningene kan hjelpe selskaper med å redusere karbonutslipp og skape netto nullutslippsløsninger, gjenopprette naturkapital og sikre ansvarlig bruk av vann.

For å øke bærekraftig innovasjon, samarbeider TCS tett med partnere fra akademia, startup-miljøer og teknologileverandører. Samarbeidet skjer gjennom et multinasjonalt nettverk av co-innovasjon «Pace Ports» i Amsterdam, New York, Pittsburgh, Toronto og Tokyo. Hver Pace Port tilbyr et miljø for ideutvikling for å bygge effektive løsninger som støtter mer bærekraftig drift, produkter og tjenester, samt nye inntektskilder fra innovative forretningsmodeller.

TCS er rangert som en av de 10 beste leverandørene for bærekraftstjenester av HFS og er registrert i GeSI’s Digital With Purpose Pledge.

For mer info les her: TCS Carbon Neutral in Europe | LinkedIn

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget