Gå videre til innhold
BankID BankAxept AS inngår samarbeid med TCS for å styrke nasjonale  betalingssystemer og elektronisk identitetsautentisering

Pressemelding -

BankID BankAxept AS inngår samarbeid med TCS for å styrke nasjonale betalingssystemer og elektronisk identitetsautentisering

Tata Consultancy Services stiller med et dedikert kommandosenter for BankID BankAxept for å styrke viktige nasjonale finansielle systemer.

Tata Consultancy Services (TCS) har inngått et strategisk samarbeid med BankID BankAxept AS. Som del av samarbeidet skal det etableres og administreres et operativt kommandosenter for å forbedre motstandsdyktigheten, sikkerheten og tilgjengeligheten til landets finansielle infrastruktur.

BankAxept er Norges nasjonale betalingssystem, med 80 % av alle kortbetalinger i Norge gjennomført med BankAxept-kort. Mer enn 90 % av landets befolkning, banker, offentlige institusjoner og kommersielle virksomheter er også avhengige av BankID som landets eID-autentiseringsløsning. Med nye regler rundt autentisering av digital identitet kreves det nå at BankID tilbyr brukerne en kompatibel, pålitelig og sikker elektronisk identitetsløsning døgnet rundt.

BankID BankAxept AS valgte TCS til å etablere det nye kommandosenteret på grunn av deres erfaring med å lede store vekst- og transformasjonsprosjekter for bedrifter innen bank- og finanssektoren. Som en del av avtalen skal TCS bygge og drifte et Oslobasert kommandosenter for alle BankID BankAxept AS brukere og kunder. Det nye døgnåpne kommandosenteret vil også muliggjøre umiddelbar respons ved eventuelle tjenesteavbrudd, sikkerhetsproblemer eller kundeforespørsler knyttet til eID og betaling.

Som del av det nye kommandosenteret skal TCS drifte et overvåkingsrammeverk som kan forutsi, reagere og forhindre at problemer i verdikjeden påvirker det bredere økosystemet av finansielle tjenester. Rammeverket vil inneholde en mekanisme som effektivt deler kommunikasjonsdata med et team av eksperter og leverandører, slik at de raskt kan identifisere årsaken til eventuelle problemer og samarbeide for å løse de. Kommandosenteret er også i stand til å administrere team og leverandører, slik at diverse problemer, sikkerhetsvarsler og andre hendelser raskt kan løses, og kan i tillegg integrere verdifulle tjenester fra partnerøkosystemer.

– BankID har 4,4 millioner brukere, og BankAxept håndterer rundt 8 av 10 betalinger i fysiske butikker. Driftsforstyrrelser i disse systemene får store konsekvenser for offentlige institusjoner, bedrifter og befolkningen. En pålitelig teknologipartner som TCS vil kunne levere et kommandosenter som kan bidra til å løse tekniske utfordringer raskt, og dermed sikre en motstandsdyktig og pålitelig infrastruktur for noen av landets viktigste finansielle infratech-tjenester, sier Øyvind Westby Brekke, CEO, BankID BankAxept AS.

– Vi er svært fornøyde med å inngå dette samarbeidet med BankID BankAxept AS og kunne bistå dem i arbeidet sitt for å muliggjøre sømløse finansielle transaksjoner over hele Norge og fremme innovasjon. Kommandosenteret vårt vil bidra til å styrke sikkerheten, påliteligheten og robustheten til den nasjonale betalings- og eID-infrastrukturen som utgjør grunnlaget til Norges økosystem innen bank- og finanstjenester. Samtidig vil den også kunne støtte nye innovative tjenester fra økosystempartnere. Dette samarbeidet er ett av flere avtaler inngått med samfunnskritiske institusjoner av nasjonal betydning som anser TCS som den foretrukne partner for vekst- og transformasjonsinitiativer, sier Rajan Maheshwari, landssjef i TCS Norge.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget