Des Linden først med et digitalt tvillinghjerte fra TCS

Des Linden først med et digitalt tvillinghjerte fra TCS

Des Linden, vinner av Boston Marathon og to ganger olympisk maratonløper, vil være den første som mottar en toppmoderne digital tvilling-kopi av hjertet sitt fra TCS. Det digitale tvillinghjertet representerer et betydelig skritt fremover for integreringen av teknologi, idrettsvitenskap og helse.

Den digitale tvillingen er en virtuell kopi av et menneskehjerte, og tilbyr nøyaktige sanntidsdata om hjertet og hvordan det reagerer under forskjellige forhold. Med en digital tvilling-kopi av hjertet sitt får Linden tilgang på et verktøy som gir innsikt i hennes kardiovaskulære helse under treningen. Hjertet er utviklet spesielt for å optimalisere atletisk ytelse og fremme personlig helse.

– Teknologien bak digitale tvillinghjerter vil ikke bare gi unik innsikt i hjertehelse og ytelse, den kan bane vei for fremtidige idrettsutøvere og enkeltpersoner til å optimalisere egen helse og velvære. Digital tvilling teknologi har potensialet til å gjøre alles trening helt personlig tilpasset og inspirere flere til å løpe, sa Des Linden, vinner av Boston Marathon 2018 og to ganger olympisk maratonløper.

Digital tvilling teknologi vil forvandle måten eliteidrettsutøvere trener, konkurrerer og kontrollerer helsen sin, og demonstrerer i tillegg potensialet for personlig tilpasset helse og velvære.

– Sport og teknologi har en enorm kraft til å kombineres og forandre liv. Des sitt digitale tvillinghjerte kan optimalisere treningen, ytelsen og restitusjonen hennes. Men teknologien er viktig av flere grunner som går langt utover sport og fysisk aktivitet – den kan starte en revolusjon innen personlig helsehjelp. Med hjertesykdom som den ledende dødsårsaken i USA, er det viktigere enn noen gang å skape innovative teknologier for å sikre hjertehelse, sa Debashis Ghosh, leder av Life Sciences and Healthcare Business Group, TCS.

Teknologien inkluderer en rekke banebrytende funksjoner:

• Sanntidsovervåking: Et digitalt tvillinghjerte kan kontinuerlig overvåke blant annet hjertefrekvens, blodstrøm og oksygennivåer, og gi umiddelbar tilbakemelding under trening og konkurranse. Slik sanntidsdata gir idrettsutøvere mulighet til å ta informerte beslutninger om trenings-, restitusjons- og konkurransestrategi.
  • Simuleringer: Et digitalt tvillinghjerte kan generere et uendelig antall simuleringer under ulike treningsscenarier. Ved å øve i den digitale verden, kan en idrettsutøver forberede seg på optimal ytelse i den virkelige verden uavhengig av konkurransedagens forhold.
  • Personlig helsehjelp: Det digitale tvillinghjertet representerer punktet der idrettsvitenskap og persontilpasset medisinsk behandling møtes. Innsikten samlet fra en persons digitale tvillinghjerte muliggjør utvikling av individuelle behandlingsplaner.

Mer om hvordan digitale tvillinger kan transformere helsevesenet:

Digital BioTwins, digitale versjoner av menneskelige organer, gir leger, forskere og kirurger nye og svært avanserte måter å teste effekten til ulike behandlinger på.

Teknologien kan tas i bruk under forskning og utvikling av nye medisiner for å sikre at de er trygge og gir riktig effekt. I tillegg kan det tas i bruk av leger for å øve på nye kirurgiske teknikker uten å risikere liv, eller til å forutsi hvordan pasienter reagerer på en rekke forskjellige scenarier.

Digitale BioTwins er kraftfulle fordi de muliggjør nøyaktig behandling som kan gjenskapes uten inngrep eller risiko.

Fremskritt innen kunstig intelligens, maskinlæring, 5G, datakraft, skyløsninger, sanntidsdataanalyse, virtuell virkelighet og utvidet virkelighet betyr at en verden der leger vet hva som skjer i pasientenes kropp til enhver tid via digitale tvillinger er ikke langt unna.

Partnerskapet og prosjektet for å skape et digitalt hjerte for en av verdens beste idrettsutøvere er designet for å demonstrere det enorme potensialet til digitale tvillinger. Både for fremtidens idrettsprestasjoner, og for helse og velvære generelt.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget