Hva tenker IT-ekspertene om rollen til digital tvilling teknologi i fremtiden?

Hva tenker IT-ekspertene om rollen til digital tvilling teknologi i fremtiden?

Ny TCS-undersøkelse: Forventer at digital tvilling teknologi vil kraftig påvirke både næringsliv og samfunn innen 2035.

Tata Consultancy Services (TCS) har nylig gjennomført en undersøkelse for å kartlegge dagens forventninger til fremtidig utvikling og implementering av digital tvilling teknologi. Basert på delphi-metoden har de trukket på ekstern og intern ekspertise, blant futurister, kunder og ulike eksperter for å kartlegge generelle forventninger.

Digital tvilling er en normal del av næringsliv og samfunn innen 2035

Basert på ekspertenes forventninger til hvor fort diverse sektorer tar i bruk digital tvilling teknologi på en betydningsfull måte, ser vi at digitale tvillinger vil være til stede i de fleste sektorer i løpet av de neste 12 årene.

– Vi har snakket om digital tvilling teknologi i mange år nå. Det er et utrolig spennende område, med potensiale til å påvirke alle deler av livet – både knyttet til arbeid og privatliv. Det blir en spennende tid fremover og vi forventer at digital tvilling vil snart se en liknende vekst som Chat GPT har gjort den siste tiden, sier Gøran Karlsson, futurist i TCS Norge.

Helsevesen, mobilitet og detaljhandel tar ledelsen på innføring av teknologien

Helsevesenet (53%), mobilitet (52%) og detaljhandel (47%) ble plukket ut som bransjene som vil ta i bruk digital tvilling teknologi raskest, med en forventet tidsramme på 3 årene.

Forventede bruksområder innen helsevesenet inkluderer å bidra til bedre diagnostisering, utvikle personlige behandlingsplaner, forutsi helseutfall, overvåke kroniske tilstander og strømlinjeforme medisinutvikling. Innen detaljhandel vil digital tvilling teknologi optimalisere drift, redusere kostnader og forbedre kundeopplevelsen. Implementering av digital tvilling teknologi i mobilitetssektoren vil bidra til å sikre forbedringer innen kjøretøyets ytelse og optimalisering av trafikkmønstre.

Digital tvilling vil ha en sentral rolle innen bærekraft, helse og sikkerhet

Når det gjelder infrastruktur og beredskap er det også mye spennende digital tvilling teknologi kan bidra med fremover, inkludert å tilrettelegge for bedre planlegging og effektivisering for bedrifter, samfunn og byer. Med scenarioplanlegging kan man teste ulike hendelser og scenarioer som gjør bedrifter og byer bedre forberedt på en eventuell hendelse eller katastrofe.

– Dette kan også bidra til å skape en mer bærekraftig hverdag for bedrifter og samfunn. Digital tvilling teknologi muliggjør bedre kartlegging av utslipp og miljøeffekter, som bidrar til å synliggjøre forbedringsområder og muligheter hvor utslipp kan reduseres, sier Karlsson.

En mer bærekraftig tilværelse kan også sikres i hjemmet, gjennom smarte hjem. Teknologien kan bidra til å optimalisere hjemmet på en rekke forskjellige måter – også for å tilrettelegge for en aldrende befolkning. Ved bruk av slik teknologi i hjemmet kan man bli boende hjemme lenger, med tilpasset oppfølging og behandling.

Mulighetsrommet for slik teknologi innen helse og livsstil er uendelig stort, og mye av dette kan vi forvente å se mer av i nær fremtid. Digital hud, som allerede erstatter dyretesting for medisinsk og kosmetisk utvikling, er et godt eksempel på det. Det er også mye spennende som vi må vente litt lenger på. Men her foregår det konstant innovasjon og utvikling som vil ha stor effekt på våre liv fremover. Én dag vil fulle digitale kopier av menneskekroppen være helt normalt, for eksempel. Men dette må vi nok vente 10 år eller lenger på, ifølge respondentene.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget