Gå videre til innhold
Hvordan vil kunstig intelligens og ny teknologi påvirke fremtidens detaljhandel?

Pressemelding -

Det kan virke som om teknologisk innovasjon har nådd toppen, men sannheten er at effekten av kunstig intelligens (KI) og andre fremvoksende teknologier knapt har begynt å merkes, ikke minst innen detaljhandel. Ifølge Tata Consultancy Services (TCS) har ny teknologi potensiale til å revolusjonere detaljhandelen ved å skape helt nye muligheter og spillerom.

Her er fem måter KI og digital teknologi allerede har begynt å påvirke detaljhandel:

1. Digitale tvillinger (Digital Twins)

I forbindelse med detaljhandel, kan digitale tvillinger brukes til å gjenskape en butikk, et lager eller til og med hele leverandørkjeden som en digital kopi. KI spiller en avgjørende rolle for å gjøre disse digitale tvillingene både smartere og mer nøyaktige.

En digital tvilling av en butikk kan, for eksempel, simulere kundestrømmer, forutsi hvor det er mest trafikk og til og med bestemme den optimale plasseringen av produkter. Ved å analysere data i sanntid kan KI justere den digitale tvillingen for å gjenspeile endringer i kundeadferd, sesongtrender eller lagerbeholdninger. Dette gjør at forhandlere kan teste forskjellige scenarier i et virtuelt miljø før de implementeres i den fysiske butikken.

2. Færre returer

Returer er et betydelig problem for detaljhandelen. De fører ofte til økte driftskostnader med reduserte fortjenestemarginer som resultat. Her kan KI også bidra ved å forutsi og forhindre unødvendige returer. Ved å analysere kundedata, kjøpshistorikk og tilbakemeldinger kan KI bidra til å identifisere hvorfor visse produkter returneres oftere.

Ved hjelp av KI kan produktbeskrivelser og størrelsesanbefalinger forbedres, og virtuelle prøvinger muliggjøres for å sikre at kundene har en bedre forståelse av hva de kjøper.

Ved å redusere antall returer sikrer forhandlere både reduserte driftskostnader og samtidig bidrar til å minimere svinn og redusere miljøpåvirkningen fra logistikken forbundet med returene.

3. Smarte kampanjer

Tradisjonelle markedsføringsstrategier bygger ofte på bred demografi og tidligere salgsdata. KI kan brukes til å tilpasse kampanjer til et individuelt nivå. Ved å analysere en kundes kjøpshistorikk, online- og butikkadferd og data som relaterer seg til deres ambisjoner, livsstil og hvor ofte de handler, kan KI sette sammen sanntidskampanjer som er skreddersydd for hver enkelt kunde.

4. Logistikk og etterspørsel

Å forutsi etterspørsel har alltid vært en utfordring innen detaljhandel, og kan resultere i for store eller for små lager som også har en negativ innvirkning på kostnadene og kundeopplevelsen.

KI kan forutsi etterspørsel med unik nøyaktighet. Ved å analysere tidligere salgsdata, nåværende markedstrender, sentiment i sosiale medier eller til og med faktorer som værmønstre, kan KI gi forhandlere detaljert innsikt i hvilke produkter som vil være etterspurt. Denne prediktive evnen strekker seg også til logistikk, ved å optimalisere lagerbeholdningene og sørge for at butikkene verken har for mye eller for lite av en vare.

I hovedsak vil KI gjøre det mulig for forhandlere å ha riktige produkter, i riktige mengder, på riktige steder og til riktig tidspunkt. Dette fører til både økt salg og reduserte kostnader.

5. Måling av miljøpåvirkning

Bærekraft blir stadig viktigere for både forbrukere og bedrifter. Når miljøbevisstheten øker, øker også presset på detaljhandelen. Ved å integrere KI kan bedrifter gå fra å bare måle, til å forutse og proaktivt håndtere utslipp. KI kan hjelpe forhandlere med å spore sitt karbonavtrykk gjennom hele leverandørkjeden ved å analysere alt fra innkjøp av råmaterialer til produktleveranser for å identifisere hvilke deler som har størst miljøpåvirkning. KI kan deretter brukes til å foreslå strategier og tiltak for å redusere det.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget