Ikano Bank velger TCS for å bygge en bank for fremtiden

Ikano Bank velger TCS for å bygge en bank for fremtiden

Tata Consultancy Services (TCS) skal hjelpe Ikano Bank med å forenkle IT-systemene og raskt kunne lansere verdifulle finansielle tjenester ved hjelp av sin Global Banking SaaS Platform, BaNCS.

Ikano Bank tilbyr en rekke finansielle tjenester som lån, sparing, boliglån og kredittkort, inkludert leasing og finansiering til små og mellomstore bedrifter over hele Europa. Tidligere har de brukt ulike kjernebankløsninger i de åtte markedene de er etablert i, noe som har ført til siloer internt i organisasjonen, hindret helhetlig risikostyring samt konsistent kundeopplevelse.

For å oppnå visjonen om å bli en bank for fremtiden, har Ikano Bank startet en transformasjonsreise som kan støtte rask lansering av nye produkter og ekspansjon til nye markeder. Banken valgte TCS BaNCS for sin fremragende funksjonalitet. Målet er å transformere og konsolidere bankens felles europeiske kontoer, innskudd og usikrede utlånsvirksomhet gjennom TCS BaNCS-plattformen.

TCS BaNCS' sin metodikk og merittliste fra Norden vil sikre gradvis utvikling av tilbud og redusere transformasjonsrisiko, samtidig som de fortsetter å levere verdi til kundene. Den nye sentraliserte kjernebankplattformen vil hjelpe banken med å innovere og lansere produkter raskere, gå inn i nye markeder, standardisere prosesser, overholde lokale forskrifter og forbedre motstandskraften.

– Vi ønsker å bygge en bank for fremtiden. Vår strategi er å være heldigitale og ha fokus på å gi kundene den beste opplevelsen. Vi er alltid åpne for å være annerledes og prøver stadig å forenkle prosesser. Gjennom transformasjonen av kjernebanken ønsker vi å forenkle vår teknologi ved å samarbeide med en ledende leverandør. TCS sin bank-plattform har allerede bevist seg med fornøyde kunder i Norden. Vi er sikre på at dette vil hjelpe oss med å drive innovasjon og gi kundene våre bedre opplevelser og raskere responstider, sier Mikael Andersson, som er ansvarlig for digital levering i Ikano Bank.

– Vi er glade for å få lov til å samarbeide med Ikano Bank i deres transformasjonsreise. TCS BaNCS Global Banking SaaS-plattformen gir et sterkt, fremtidsklart, skybasert digitalt fundament som vil støtte bankens innovasjons- og vekststrategi. Vi har gjennom årene opparbeidet oss mye erfaring med å gjennomføre slike transformasjoner. Vår omfattende erfaring med nordiske banker, kombinert med et produktutvalg som allerede er tilpasset markedet og dets reguleringer, gjør oss til den foretrukne partneren for progressive banker som ønsker å oppnå vekst og gjennomføre transformasjoner, sier Venkateshwaran Srinivasan, global leder for finansielle løsninger i TCS.

TCS BaNCS-løsninger er utviklet med prinsippet "Digital first, Cloud first", og resultatet er en moderne plattform for bank- og finansindustrien i den digitale verden. TCS BaNCS-løsningen består av innovative og tilpasningsdyktige digitale apper samt en digital kjerne som støtter et bredt spekter av produkter og tjenester innen ulike typer digitale ressurser - som aktiva og passiva, kontanter, verdipapirer og kryptoaktiva. Denne løsningen bidrar til å fremskynde den digitale transformasjonen av tradisjonelle virksomheter ved å frigjøre dem fra begrensningene til gammel teknologi, og den gir også muligheten til å delta i det overordnede økosystemet ved hjelp av et omfattende sett av programmeringsgrensesnitt (APIer).

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Følg @TCS_News for å holde deg oppdatert om TCS globale nyheter.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget