Foto: Einar Aslaksen

Pressemelding -

Munchmuseet inngår samarbeid med TCS for å skape en banebrytende KI-drevet kunstopplevelse

Tata Consultancy Services og Munchmuseet (MUNCH) samarbeider om å skape interaktive KI-drevne museumsopplevelser som viser frem Edvard Munch sin kunst og feirer hans innovative og inkluderende ånd.

Tata Consultancy Services (TCS) har inngått et samarbeid med Munchmuseet (MUNCH) i Oslo for å skape engasjerende og interaktive kunstopplevelser for lokale besøkende og et globalt publikum. Forskere fra TCS Research tar i bruk sin ekspertise innen kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) for å bringe Edvard Munchs kunstverk og kreative prosess til live gjennom digital innovasjon.

MUNCH rommer verdens mest omfattende samling av kunst dedikert til den anerkjente norske kunstneren, med 26 724 kunstverk, andre objekter og tekster, fordelt på 11 utstillingssaler i 13 etasjer. Museet henvendte seg til TCS for å samarbeide om å skape en sanntidsopplevelse basert på Munchs omfattende samling. Med dette skal de hedre Munchs oppfinnsomme og inkluderende ånd, og engasjere nye publikum med denne fascinerende delen av Munchs kunstnerskap.

TCS og MUNCH skal samarbeide om å designe, utvikle og teste banebrytende KI- og ML-løsninger knyttet til museets database med rundt 7 000 originaltegninger. I tillegg skal TCS tilby IT-rådgivning, felles workshops, og talentutveksling for å bidra til å skape unike museumsopplevelser med fremtidens kunst i fokus. Som del av disse opplevelsene får museumsbesøkende et innblikk i Munchs unike syn på verden gjennom et dypdykk i den estetiske kvaliteten i hans malerier og tegninger.

MUNCH får tilgang på TCS sitt forskerteam og partnere fra selskapets Co-Innovation Network (COIN™), samt diverse verktøy og metodikk. Gjennom samarbeidet får også museet muligheten til å jobbe med TCS sine Pace Ports™, et globalt nettverk som tilrettelegger for felles innovasjon og forskning, for å muliggjøre raskt design og prototyping av nye digitale løsninger.

Gjennom dette samarbeidet vil MUNCH og TCS også kunne å vurdere felles forretningsmuligheter for partnere og kunder ved å utforske strategiske prioriteringer og bruksområder for kunstteknologi.

— Edvard Munch var en rastløs innovatør som utforsket den menneskelige tilstanden gjennom sin eksperimentelle kunst, og vi ønsket å hedre drømmen hans om å dele denne kunsten med alle. TCS har et rykte for digital innovasjon, og det har vært utrolig å se hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan brukes til å bringe en kunstners verk til live på måter de aldri kunne ha forestilt seg. Vi tror dette samarbeidet vil hjelpe oss med å nå ytterligere ut til et globalt publikum som er interessert i å lære mer om museet vårt, og det fascinerende livet til Edvard Munch, sier Tone Hansen, direktør ved MUNCH.

— Vi er glade for å være en del av MUNCHs futuristiske visjon, og å få muligheten til å ta i bruk generativ KI i et så personlig og intimt felt som kunstopplevelse. Å ta det i bruk på denne måten gir virkelig liv til scenariene som den nåværende generasjonen av KI-systemer har muliggjort. Vi er glade for å samarbeide med museet, da det gir et intimt innblikk i Munchs syn på verden, og ved å bruke KI gjør vi læring om kunst til en mer inkluderende og fornøyelig opplevelse for alle, sier Dr. Harrick Vin, Chief Technology Officer, TCS.

Om MUNCH:
MUNCH er hjemmet til verdens største samling av verk av den norske kunstneren Edvard Munch og rommer mer enn 26 000 verk som Edvard Munch testamenterte til Oslo kommune. MUNCH bevarer og forvalter samlingen, og utstiller ikoniske kunstverk fra den permanente samlingen, i tillegg til digitalt innhold, midlertidige utstillinger og et omfattende program med kunst- og kulturopplevelser fordelt over tretten etasjer - tilgjengelig for publikum over hele verden. For mer informasjon, besøk: www.munchmuseet.no

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget