Gå videre til innhold
Rapport fra TCS og Microsoft: 84 prosent av store selskaper unnlater å offentliggjøre utslippsmål

Pressemelding -

• Selskaper lover å redusere karbonavtrykket sitt, men sliter med å måle fremdriften i leverandørkjedene.
  • TCS og Microsoft har analysert data fra 400 selskaper for å identifisere trender rundt måling av leverandørkjeden og bærekraft.
  • Rapporten undersøker mulighetene for å bruke data fra forsyningskjeden til å måle overgangen til et forretningsøkosystem med netto nullutslipp.

Tata Consultancy Services (TCS) og Microsoft har analysert offentlige data fra globale selskaper, med samlet omsetning på 10 milliarder dollar. Dette har resultert i rapporten: Decarbonization: The Missing Link to Net Zero.

Formålet med undersøkelsen er å evaluere hvordan selskaper bruker data fra sine leverandørkjeder for å oppnå netto nullutslipp. Rapporten viser at kun 11% av virksomhetene har offentliggjort vitenskapelige mål for hvordan de skal redusere utslipp fra leverandørkjedene. Majoriteten (84%) av de av store selskapene har ennå ikke satt eller offentliggjort sine mål.

Videre viser den at de fleste bedriftene sliter med å validere data og måle arbeidet sitt nøyaktig for å redusere karbonutslipp. Med det viser den viktigheten av regelmessig engasjement med kunder, leverandører og andre interessenter, for å bidra til åpenhet i forsyningskjeden og redusere karbonavtrykket.

– Resultatene fra undersøkelsen tydeliggjør hvor mye som gjenstår for å gjøre globale virksomheter bærekraftige – og hvor viktig det er å engasjere seg i et utvidet økosystem som involverer alle interessenter – inkludert kunder, forbrukere, leverandører, tjenesteleverandører og beslutningstakere, sier Swati Murthy, leder for strategiske bærekraftspartnerskap i TCS.

– Å tenke nytt om globale leverandørkjeder og bruke den nyeste teknologien og analysemetodene er et viktig skritt mot en mer bærekraftig praksis. Derfor er det viktig å skape sterkere strategiske samarbeid for å dele og skalere løsninger raskere, samle den nyeste teknologien og avkarboniseringsekspertisen, og gjøre den tilgjengelig for alle interessenter i hele verdikjeden. Dette samarbeidet er avgjørende for å få utnyttet potensialet i det grønne skiftet og redusere de miljømessige og sosiale risikoene vi alle står overfor.

Andre viktige poenger rapporten kommer inn på inkluderer hvordan selskaper kan gjøre data mer tilgjengelige, hvordan selskaper kan maksimere Edge to cloud, kunstig intelligens og digital tvilling-teknologi for avkarbonisering, sektorene som setter utvidede økosystemmål med leverandører, og rollen som regelverk for klimarelatert finansiell rapportering (TCFD).

Rapporten er utarbeidet av et team av eksperter på bærekraft hos TCS og Microsoft, inkludert Dr. Swati Murthy, leder for strategiske bærekraftspartnerskap i TCS og James Lockyer, Portfolio Management Director, Environmental Sustainability Team hos Microsoft.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 50 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Løsningene TCS tilbyr leveres gjennom Location Independent Agile™, som regnes som en av industriens beste leveransemodeller.

Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 615,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 25,7 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2022, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 13 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Følg @TCS_News for å holde deg oppdatert om TCS globale nyheter.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget