Gå videre til innhold
De 24 elevene presenterte appene og løsningene sine på et utvalgt samfunnsproblem for en jury bestående av IT-eksperter fra TCS Norge. Både lærere og jury var veldig imponert over elevenes innovative tankegang. F.v: Rahul Goyal og Vishal Barve.

Skoleelever imponerte IT-eksperter med innovativ energi-app

24 skoleelever ved Oslo International School har denne våren deltatt i det tre uker lange læringsprogrammet TCS goIT. Under veiledning fra både lærere og IT-eksperter fra Tata Consultancy Services, har de i grupper fått prøve seg som IT-eksperter og produsert apper for å løse et utvalgt samfunnsproblem relatert til FNs bærekraftsmål. Vinnerlaget imponerte juryen stort med sin digitale løsning på bærekraftsmål 7: Ren energi til alle.

− Sammen med TCS, har vi kombinert en programvare- og maskinvaretilnærming til problemløsning innen FNs bærekraftsmål. Ved Oslo International School tror vi på viktigheten av innovative, digitale løsninger for å løse fremtidens utfordringer. Vi ønsker også å øke andelen jenter innen teknologi, og har veldig tro på erfaringsbasert læring og utdanning, forteller lærer og Digital Skills Programme Developer ved Oslo International School på Bekkestua, Angus Reith.

Angus Reith (til høyre) sammen med landssjef i TCS Norge, Rajan Maheshwari (til venstre) og Rishikesh Deole fra TCS Norge (i midten). Reith er lærer og Digital Skills Programme Developer ved Oslo International School på Bekkestua og en utvikler av innovative pedagogiske tilnærminger til læring.

Det digitale innovasjonsprogrammet, goIT, er et CSR-initiativ fra IT-selskapet Tata Consultancy Services, med mål om å stimulere interessen for realfag og teknologi, herunder STEM (science, technology, engineering and mathematics). Over tre uker har frivillige IT-eksperter fra TCS coachet lærere og elever i både programmering og IT-design. De 24 elevene ble fordelt på fire lag som avslutningsvis presenterte sine digitale løsninger på et samfunnsproblem relatert til FNs 17 bærekraftsmål.

Vinnerlaget stilte med en imponerende løsning på bærekraftsmål 7: Ren energi til alle. Elevene presenterte appen «Powersafe», som kombinert med Microbits, er kapabel til å skru av lys og måle energiforbruk. Appen varsler deg også dersom du har glemt å skru av lysene hjemme og gjennom appen kan du slå dem av. Målet med appen er å hjelpe mennesker med å redusere energiforbruket og følgelig redusere strømregningen.

Høy etterspørsel av IT-talenter i Norge

Ifølge lærer, Angus Reith, har programmet økt motivasjonen hos elevene, og han er ikke i tvil om at skolen har flere kommende teknologi-gründere som kan prege fremtiden.

− Studentene har vist høy motivasjon. De får en dypere forståelse av hvordan et moderne arbeidsliv fungerer, og særlig ser vi hvordan praktisk anvendelse er en effektiv og engasjerende måte å lære på. For oss voksne, har vi også lært å aldri undervurdere ekspertisen blant studentene. Disse ungdommene er ikke mer enn 11-14 år gamle, men oppvokst i et digitalt samfunn og ekstremt idérike. Løsningene de presenterte på fredag var både innovative og samfunnsrelevante. Blant dem finnes det flere tek-talenter som kan sette sitt preg på fremtidens digitale løsninger.

Over lengre tid har det vært omtalt en mangel på IT-ekspertise. Dette er ferdigheter og kunnskap som vil være spesielt verdifulle i fremtidens arbeidsstyrke, og høyt etterspurt i hele Norden.

− Bare i Norge viser tallene at vi har behov for rundt 40 000 IT-eksperter innen 2030. Gjennom goIT og andre initiativer, håper vi å stimulere interessen for STEM og digital transformasjon blant ungdommen, og dermed redusere kompetansegapet, sier Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge.

Det var god stemning i salen under elevenes presentasjoner. Bikramjit Singh (i midten) er en av de frivillige IT-ekspertene fra TCS Norge som har trent elevene. Han er svært imponert over nivået de unge guttene og jentene viser. F.v: Rakesh Rajagopalan Nair, Bikramjit Singh, Ragavan Varadaradjane.

Vi lærer også av ungdommene

TCS har gjennomført goIT siden 2017, og kan fortelle at læringen går begge veier.

− Selv om det er vi som er IT-ekspertene, opplever vi et ekstremt høyt nivå blant disse elevene som viser en enorm kreativitet. Kombinert med et innovativt tankesett og god samfunnsforståelse, får også vi i TCS ny innsikt og nye idéer fra dem. Utbyttet av disse tre ukene går begge veier og det er utrolig givende, forteller Bikramjit Singh, en av TCS sine frivillige IT-eksperter som var tydelig begeistret over ungdommenes ferdigheter.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 50 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. TCS tilbyr Løsningene TCS tilbyr leveres gjennom Location Independent Agile™, som regnes som en av industriens beste leveransemodeller.

Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 592 000 av verdens beste konsulenter i 46 land. Selskapet inntektsførte USD 25,7 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2022, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 13 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Følg @TCS_News for å holde deg oppdatert om TCS globale nyheter.

Om goIT:

goIT er Tata Consultancy Services (TCS) sitt engasjement-program for studenter og skoleelever med mål om å styrke morgendagens digitale innovatører. Gjennom goIT får studenter designe menneskesentrerte løsninger ved å utnytte teknologi for innovasjon og det sosiale gode. Dette gjøres gjennom en standardjustert engasjerende læreplan hvor studentene blir introdusert for innovasjonssyklusen, produktprototyping og bransjerelevante gründerferdigheter. goIT er et digitalt innovasjonsprogram som engasjerer og introduserer studenter for realfag, datavitenskap, design og innovasjon. Programmet er gratis for alle deltakere.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget