Foto: Gerd Altmann fra Pixabay

Pressemelding -

TCS tar del i Living Heart-prosjektet for å lage nøyaktige digitale modeller av menneskehjertet

Tata Consultancy Services inngår samarbeid med Dassault Systèmes for å drive digital transformasjon innen kardiovaskulær forskning gjennom biofysisk simulering.

TCS tar del i Dassault Systèmes sitt Living Heart Project. Prosjektet forener et økosystem av kardiovaskulære forskere, pedagoger, utviklere av medisinsk utstyr, regulatoriske etater, og praktiserende kardiologer, for å utvikle og validere realistiske digitale simuleringer av menneskehjertet.

Prosjektet vil skape banebrytende medisinske løsninger, inkludert bruk av hjertesimulering, som digitalt bevis for godkjenninger av nytt kardiovaskulært utstyr. Dette inkluderer en in-silico klinisk studie som kan komplementere funnene hentet fra kliniske undersøkelser, og samtidig redusere behovet for dyretesting og menneskelig påmelding til kliniske studier.

Som en bransjepartner vil TCS bruke sin sektor- og teknologiske ekspertise, samt sin forskning på hjertets digitale biotvilling til å bidra med finjustering, simulering og teknologisk implementering av modellene under utviklingen og valideringen av svært nøyaktige og personlige digitale modeller av menneskehjertet.

TCS Digital BioTwin er en biofysikk-basert beregningsmodell utviklet av forskere hos TCS, for å muliggjøre undersøkelse av funksjonen til et bestemt menneskelig organ uten invasive inngrep. Den bidrar til å forstå hvordan effekten av forskjellige individuelle faktorer, og analyserer samspillet i stor skala. TCS har utført omfattende forskning for å bygge digitale bio-tvillinger av organer som hud, tykktarm og nese. For å supplere denne forskningen vil TCS også samarbeide med blant annet Dassault Systems, for å nå målet om å skape en Virtual Human Twin, med fokus på organene som er identifisert som kritiske for videre utvikling i feltet.

– Det er en glede å ønske Tata Consultancy Services velkommen til vårt Living Heart-initiativ. Deres dype ekspertise innen forskning og teknologiutvikling vil bringe uvurderlig innsikt til vårt formål og til andre i feltet. Dette samarbeidet demonstrerer vår felles forpliktelse til å dra nytte av den virtuelle verden for å skape fremdrift innen medisinsk forskning og pasientbehandling. Ved å slå oss sammen tror vi at vi kan akselerere innovasjonstakten og gjøre betydelige fremskritt mot vårt mål om å skape og levere personlige in-silico medisinske løsninger, sier Steve Levine, Sr. Director, Virtual Human Modeling, Dassault Systèmes og grunnleggeren av The Living Heart Project.

– TCS er glade for å ta del i Living Heart-prosjektet, og å samarbeide om å skape en banebrytende digital simulering av menneskehjertet, som kan berike vår forståelse av hjertefunksjonen og gi innsikt i nye hjertebehandlinger og produktutvikling for medtech- og farmasøytisk sektor. Vi tror at vår omfattende ekspertise i å bygge digitale bio-tvillinger for andre organer og kroppsdeler gjør oss godt posisjonert til å bidra betydelig til dette samarbeidsinitiativet, sier Vikram Karakoti, Global Head, Life Sciences Business, TCS.

TCS samarbeider med ledende bedrifter innen livsvitenskap over hele verden for å muliggjøre deres digitale transformasjonsreiser. Selskapet gir et komplett sett med tjenester inkludert rådgivning, IT- og kognitiv forretningsdrift og løsninger over hele verdikjeden innen livsvitenskap, inkludert data og analyse, prediktiv og preskriptiv analyse, genomisk forskning, blockchain-aktivert klinisk forsyningskjede, KI-aktivert saksbehandling, kognitiv forskning og digitale laboratorier. Løsningene bruker en kombinasjon av kunstig intelligens, kognitiv databehandling, robotprosessautomatisering, Internet of Things og skyen for å fullt ut digitalisere verdikjeden innen livsvitenskap.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget