Nytt makerspace på Teknisk museum!

Nytt makerspace på Teknisk museum!

18. juni kl. 12: Oslo vitensenter og Teknisk museum åpner en innovativ og digital sløydsal, Teknoteket makerspace, et sted ingen vil forlate uten å ha testet sin skapeglede. Byråd for kunnskap og utdanning, Anniken Hauglie, forestår åpningen.

Pannekakerobotmannen, Miguel Valenzuela, kommer også på åpningen 18. juni for å fortelle sitt maker-eventyr! En åtteåring som har laget en kopi av Miguels pannekakerobot i lego, etter oppskriften på nettet, kommer også!

Norsk-amerikaneren ble utfordret av sine to døtre til å bygge en robot som kunne lage pannekaker. Ved hjelp av en ketchupflaske, noen motorer og en stekeplate lager han verdens første pannekakerobot i LEGO. Han har stilt den ut på flere Maker Faires, deriblant to ganger på Maker Faire i Oslo på Teknisk museum, og dessuten ifjor på White House Maker Faire. For noen måneder siden kickstartet han prosjektet og fikk 460.000 USD fra mer enn 2000 støttespillere til å sette den i produksjon.

Det blir mange andre fabelaktige fotomuligheter der en åttendeklasse fra Engebråten skole tester:

• littleBits
  • Strawbees
  • Nerdy Derby
  • Lodding
  • 3d printing
  • Laserkutting
  • Makere
  • Pannekakeplotting
  • Droneshow + Strawbees

Maker Faire og permanent makerspace
  • Oslo vitensenter og Teknisk museum tar, med makerspace, satsingen på maker-bevegelsen et steg videre: I 2013 arrangerte Teknisk museum og UiO, som de første i Skandinavia, Maker Faire. I 2014 ble suksessen gjentatt og fulle hus vitnet om enorm interesse. Nå lages det ikke bare en festival, men det er utviklet en hel avdeling for skapeglede i museet. Målet med Teknoteket makerspace er å inspirere barn og unge til å lage ting selv.

Finansielt og faglig samarbeid
    Teknoteket makerspace ved Oslo Vitensenter er etablert i samarbeid med Norway Makers Sparebankstiftelsen DNB støtter etableringen av et nasjonalt nettverk av makerspaces ved de regionale vitensentrene.

Skapekraft, den nye oljen
    – Vi kombinerer tradisjonell teknologi fra tresløyden, med moderne teknologi fra digital fabrikasjon i vår nye avdeling. Makerspacet skal være et sted du ikke forlater uten å ha skapt noe fysisk, sier prosjektleder for makerspacet, Jon Haavie. Det er viktig at iPad-generasjonen som vokser opp i dag, ikke bare blir forbrukere, men at de finner glede i å skape selv. Etableringen av makerspaces er viktig for å inspirere en ny generasjonen kreative hoder som kan ta over stafettpinnen etter oljen. Skapekraft er den nye oljen, sier Haavie entusiastisk.

Skape selv med innovativ og tradisjonell teknologi
    Makerspacet ved Oslo Vitensenter skal ha aktiviteter for publikum i helger og ferier i tillegg til et omfattende skoletilbud. Allerede i sommer kan man skape fabelaktige konstruksjoner, lage oppfinnelser med elektronikk eller bygge fantasifulle biler, som kan kjøres på den gigantiske bilbanen. For å få det til, kan alt fra hammer og sag på høvelbenken, loddebolter, innovative elektroniske byggesett, 3D-printere og laserskjærere tas i bruk.

En ny industriell revolusjon
    Ny teknologi er i ferd med å gjøre produktutvikling, markedsføring og produksjon billigere, raskere og mer tilgjengelig for flere. Teknologi som før var forbeholdt større bedrifter, er nå tilgjenglig for amatører. Eksempler på dette er digitale fabrikasjonsverktøy som 3D-printere, som før kostet flere hundre tusen i innkjøp og krevde spesialkompetanse, men som nå kan kjøpes som byggesett for noen hundre dollar og benyttes til prototyping av nær sagt hvem som helst. En utbredt delingskultur koblet med sosiale medier skaper grobunn for internasjonale utviklingsfelleskap og «coworking spaces». Folkefinansieringstjenester som Kickstarter og Indiegogo bidrar til å finansiere småbedrifter med milliardbeløp og skaper fremvekst av små selskaper med potensielt stor innflytelse. På samme måte som internett og skytjenester har senket barrierene for å opprette en bedrift, gjør nye teknologier og verktøy det enklere å starte produktutvikling og produksjon av maskinvare. Veien fra idé til produkt til bedrift har aldri vært kortere, og denne bevegelsen – «the maker movement» – omtales som en del av en ny industriell revolusjon.

President Obama støtter The maker movement
    I USA og Europa opprettes det nå en rekke makerspaces ved universiteter, bedrifter, skoler og vitensentre. President Obama har fremhevet betydningen av “the maker movement” for å sikre USA arbeidsplasser og konkurransekraft. Mellom 12. og 18. juni er det "The week of making" i The White House, samtidig med National Maker Faire i USA: Last year, on June 18, President Obama hosted the first-ever White House Maker Faire and issued a call to action that “every company, every college, every community, every citizen joins us as we lift up makers and builders and doers across the country.” https://www.whitehouse.gov/nation-of-makers

Samarbeidspartnere
    Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig og ideell stiftelse som bidrar til allmennyttige formål. Stiftelsen eier ca 9,5 prosent av DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som gis til ulike prosjekter til beste for det norske samfunnet. Siden starten i 2002 har Sparebankstiftelsen DNB bidratt med om lag 2,5 milliarder kroner til allmennyttige formål. Bidragene gis i form av gaver til lokale og nasjonale prosjekter i tillegg til en rekke andre tildelinger og initiativer. «Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med flere aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og som gir et positivt bidrag til barn og unge. www.sparebankstiftelsen.no

Norway Makers
    er en idéell organisasjonen med visjon om å dyrke frem skaperglede og innovasjon i skjæringspunktet mellom kunst, teknologi og vitenskap. I løpet av 2015 og 2016 vil det etableres opptil 9 makerspaces ved de regionale vitensentrene i Norge. Satsingen er et ledd i å styrke Norges posisjon innen naturvitenskap, teknologi, innovasjon og entreprenørskap. http://norwaymakers.org/

Bildebyline: Gorm K. Gaare

Pressekontakt:
    Kommunikasjonssjef Kathrine Daniloff, kathrine@tekniskmuseum.no, tlf. 900 57 192.

Prosjektleder for Teknoteket makerspace: Jon Haavie, Jon.Haavie@tekniskmuseum.no, tlf. 9387 7763.