Telemark Kunstsenter styrker staben med ny Prosjekt- og formidlingsleder Linda S. Olsen

Linda S. Olsen takket ja i sommer til å bli Prosjekt- og formidlingsleder ved Telemark kunstsenter, med oppstart fra 1. oktober. Med en overflod av ferdigheter og ekspertise, vil Olsen spille en sentral rolle i kunstsenterets strategi for fremtiden.

Olsen er en erfaren prosjektleder og produsent, med bred bakgrunn fra samtidskunstfeltet og over 20 års erfaring fra kunst i offentlige rom, utstillingsproduksjon og formidling. De siste 10 årene har hun jobbet som Produsent / Head of Productions ved Norsk Billedhoggerforening (NBF) i Oslo. NBF er en landsdekkende kunstnerorganisasjon og et kunstfaglig kompetansesenter for skulptur. Nå flytter hun sørover med familien og etablerer seg her.

Daglig leder Hilde Tørdal er strålende fornøyd med ansettelsen:

- Vi kunne ikke vært mer heldig med denne ansettelsen. Linda har en unik kombinasjon av de egenskapene vi trenger: gode kommunikasjonsevner, lang erfaring fra kulturledelse, gjennomføringsevne i prosjekter og i tillegg er hun blid og en dyktig administrator.

Med henne på laget vil Telemark merke en styrking av kunstsenterets utadrettede arbeid. Særlig opp mot publikum, gjennom kurset for kunstnere for produksjoner innen den kulturelle skolesekken (DKS LAB) og Kunstkonsulentkurs (KiOR SØR) og gjennom rådgiving for kunst i offentlig rom opp mot Telemarks kommuner og fylkeskommune. Vi har tatt et stort skritt i riktig retning mot det kunstsenteret vi ønsker å være, med større sosial bærekraft for oss som jobber her og som gjør at vi i større grad kan være både et knutepunkt og en spydspiss i utviklingen av det visuelle kunstlivet i Telemark.

For NBF har Olsen produsert et 100-talls utstillinger – alt fra separatutstillinger til store produksjoner i det offentlige rom; blant annet Skulpturtriennalen 2021 som ble vist i Tøyenparken og Norsk Billedhoggerforenings skulpturpark i Oslo. Hun har vært produsent for DKS-utstillinger, semipermanente kunst i offentlige rom-prosjekter som f.eks. Øvre Slottsgate i Oslo, samt hatt sekretariatsfunksjon og rådgiverrolle for kunst i offentlige rom produksjoner av permanent karakter.

Linda S. Olsen er også begeistret for muligheten til å bidra til kunstfeltet i Telemark. Hun sier:

- Jeg er svært takknemlig for å bli en del av Telemark Kunstsenter. Jeg ser frem til å bidra til senterets ambisiøse mål og å skape en meningsfull kunstopplevelse for publikum. Sammen kan vi skape et dynamisk kunstmiljø som inspirerer, utfordrer og inviterer til dialog.

Når hun nå forlater Billedhoggerforeningen er det som produsent for 5 nye skulpturer til den nye utstillingsarenaen KUNSTKANTEN som lanseres i forbindelse med Bodø 2024, samt 5 nye skulpturer til Øvre Slottsgate med lansering under Oslo Kulturnatt i dag, 15. september.

Telemark kunstsenter ønsker Linda S. Olsen hjertelig velkommen og ser frem til å jobbe sammen for å fortsette å inspirere og berike kunstlivet i Telemark.

Telemark kunstsenter er et regionalt, kunstnerstyrt senter for samtidskunst i Skien, i bygningen til gamle Norges Bank fra 1849. Over to etasjer tilbyr vi 270 kvadratmeter utstillingsareal, en Kunstlabb til workshops og en liten kino i det gamle hvelvet. TKS formidler samtidskunst til publikum skapt av nålevende kunstnere og har som formål å sikre ytringsfrihet i samfunnet. Vi er medeier av kunsttriennalen Greenlight og utgir bøker på TKS FORLAG. TKS er Telemarks kompetansesenter innen det visuelle kunstfeltet og mottar driftsmidler fra Skien kommune og Telemark fylkeskommune.

I utstillingsperiodene er åpningstidene tirsdag – søndag, 12.00-16.00.

Ta kontakt med oss om du ønsker omvisning eller har spørsmål om billedkunst eller kunsthåndverk.