Full støtte i kampen mot villedende markedsføring

(Fornebu, 20. februar 2014) One Call driver bevisst feilinformasjon, og forsøker å skjule at mobiltjenester er forskjellig, oppleves forskjellig og at det pågår omfattende innovasjon og nyutvikling. Mobilselskapet Chess påklager One Calls markedsføring til Forbrukerombudet, og Telenor gir sin fulle støtte.

- Det er ikke noe galt i å tilby enkle og gode mobiltjenester, men å påstå at de er like gode som tjenester som inkluderer 4G, HD-tale og tilleggstjenester som for eksempel lagring av bilder i skyen er rett og slett villedende, sier Bjørn Ivar Moen, leder av Mobil i Telenor Norge.

Han støtter mobilselskapet Chess sin klage på One Calls markedsføring. Moen viser også til den enorme interessen for 4G-telefoner i markedet som eksempel på folks interesse for ny mobilteknologi.

- Bare i fjor var ble det kjøpt 610.000 4G-enheter blant Telenors kunder og vi nærmer oss raskt en million 4G-telefoner og nettbrett som er koblet opp mot Telenors nett. Vi investerer milliardbeløp hvert eneste år for å kunne tilby best dekning og kapasitet til våre kunder.  At forbrukermyndighetene ser gjennom fingrene på det villedende budskapet til One Call er i beste fall merkelig, sier Moen.

Han mener at denne type retorikk kan skade viljen og evnen til å investere i innovasjon.

- Spørsmålet er rett og slett om det skal lønne seg å drive innovasjon og utvikling når det er fritt frem å markedsføre seg som like god uten hold i virkeligheten, sier Moen.

Næringslivets konkurranseutvalg ga i fjor Telenor enstemmig medhold i at One Calls reklame og markedsføring av «like bra – bare billig» er i strid med markedsføringsloven § 26 fordi markedsføringen er udokumentert, utilstrekkelig konkretisert og egnet til å påvirke etterspørselen, og derfor villedende.

- Vi mener det er absurd at One Call får drive med markedsføring som åpenbart er villedende. Hver eneste dag i flere kanaler gjentas budskapet om det ikke er forskjell på mobiltjenester. Det til tross for at Telenor og andre operatører investerer milliardbeløp i utbygging, kapasitetsøkninger og tjenesteinnovasjon. Vi håper Chess vinner frem med sin klage og at vi i prosessen får belyst både faktiske og opplevde forskjeller blant mobiloperatørene. Det kan være gode grunner for utvalgte kundegrupper å velge et enkelt og billig abonnement, men det er beviselig galt å påstå at det er like bra, sier Bjørn Ivar Moen.

Fakta om villedende markedsføring fra One Call
• Mer enn 50 prosent av Norges befolkning får tilgang til 4G fra Telenor som gir kundene vesentlig bedre kvalitetsopplevelser gjennom høyere surfehastigheter.
• One Call tilbyr ikke 4G og selskapets markedsføring «like bra – bare billig» er av denne grunn alene ulovlig. De har ei heller fått tildelt nødvendige lisenser for videre utbygging av nettet.
• One Call har heller ikke et tjenestetilbud som er like bra (har ikke HD Voice og tilleggstjenester som sky-basert lagring). Både One Calls tjenestetilbud og dekning lå til grunn for den enstemmige uttalelsen fra Næringslivets konkurranseutvalg om at One Call bedriver villende markedsføring.

• Data, telekom, IT

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.