Onsdag åpnet Telenor de første 5G-basestasjonene i Tromsø.

Her får du 5G i Tromsø

(Fornebu, 10. juni 2021)  Onsdag åpnet Telenor de første 5G-basestasjonene i Tromsø. – Mer skal det bli, lover Telenors dekningsdirektør.

- Vi er i gang med en storstilt modernisering av nettverket i hele Norge. Selv om vi har brukt god tid på å kvalitetssikre 5G-nettet før vi øker utbyggingstakten, så er Tromsø tidlig ute. I dag kan du oppleve 5G-dekning flere steder, og mer skal det bli, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge.

Her får du 5G-dekning

På onsdag åpnet Telenor tre 5G-basestasjoner i Tromsø. Ifølge Amundsen, er dette kun en forsmak på det som kommer.

– De tre første basestasjonene står plassert på ulike områder. En står midt i byen, rett syd for Nerstranda, mens de to andre er plassert i Stalheim og Workinnmarka. Dersom du befinner deg i disse områdene, så vil du kunne nyte av ekstreme hastigheter på mobilen. Vi er i en tidlig fase og det er riktignok ikke overlappende dekning ennå, men vi har store planer for Tromsø, sier Amundsen og legger til:

- I forbindelse med Arctic Race of Norway, har vi investert flere titalls millioner hvert år i for å sikre god mobildekning der sykkelrittet har blitt arrangert. Det gjør vi også i år, og denne gangen vil ikke publikum og utøvere kun glede seg over suveren 4G-dekning langs sykkelrutene. Vi har planer om mange nye 5G-basestasjoner innen rittet starter og hele Tromsø vil bli modernisert i løpet av året. Det er med andre ord gode tider i sikte for tromsøværingene.

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge, forteller at det er gode 5G-tider i sikte for tromsøværingene (foto: Martin Fjellanger).

Et alternativ for over 2700 kobberkunder

Telenor er i gang med en omfattende modernisering av nettverket over hele Norge. Det innebærer utbyggingen av 5G, men også å flytte kunder fra et 100 år gammelt kobbernett over til mer moderne løsninger.

- I Tromsø finnes det godt over 2700 kobberkunder. Nå som 5G gjør sitt inntog i Tromsø, vil disse kundene gradvis få tilbud om Trådløst Bredbånd via 5G. Med rekordrask forbindelse, lav forsinkelse og ekstrem kapasitet, vil kundene på sikt få gleden av å få fremtidens supernett midt i stua, sier Amundsen.

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge
Tlf: 900 21 000, e-post: ba@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i ni land. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Bjørn Amundsen