Historisk øyeblikk under TV-aksjonen

Historisk øyeblikk under TV-aksjonen

(Fornebu 18. oktober 2013) Under årets TV-aksjon får seerne en unik mulighet. For første gang i historien kan folk flest kjempe om å ha en «Riksen» - telefonkiosk i privat eie.

"Riksen" eller den gamle røde telefonkiosken er et kjent og kjært klenodium for de fleste. Få ting i Telenors historie er så nostalgisk og knyttet til spesielle og gode minner som «Riksen». I dag finnes telefonkiosker plassert over det ganske land, selv om det er færre enn tidligere. Telenor har et vedtak om at telefonkioskene ikke skal selges eller gis bort, men gjør unntak for TV-aksjonen og årets sak.

- Dette er en unik mulighet, og det har aldri blitt gjort tidligere. Vi syns imidlertid at årets sak, der inntektene fra telefonkiosken går til saken om å finne en løsning på demensgåten er verdt unntaket. Derfor vil Telenor donere en nyoppusset telefonkiosk til TV-aksjonen, der inntektene uavkortet går til saken, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Livshistoriske minner er viktige for folk med demens
Gjennom prosjektet «Møte med minner» som ledes av GERIA, arrangerer Telemuseet tilrettelagte besøk for demente. Bakgrunnen for dette er at livshistoriske minner kan støtte demensrammedes opplevelse av å være seg selv. Det å se, høre og ta på tingene i et museum som Telemuseet kan dermed være en viktig del av erindringsarbeidet. Så hva er da mer passende enn å la et historisk øyeblikk bidra inn i kampen mot demens?

- VI håper så mange som mulig nå blir med og byr på denne unike muligheten. Vi ønsker selvfølgelig at dette skal være med på å gi et skikkelig bidrag til TV aksjonen og demenssaken. Her har vi sjansen til å la de gode minnene få både mening og funksjon gjennom bidraget til demenssaken, avslutter Svendsen

Nypusset telefonkiosk
Telefonkiosken som levers til TV-aksjonen er pusset opp for anledningen, og den leveres uten myntapparatet. Budet går i sin helhet til saken. Erik Thorsvedt er TV-aksjonens auksjonarius og programleder, og gleder seg til auksjonen.

- Denne kiosken bringer frem gode minner! Jeg kom fra et møblert hjem i Stavanger, men vi hadde ikke telefon. Dermed har jeg tilbragt store deler av oppveksten i nettopp en slik boks, forteller han.

For å feire Telefonkioskens historie starter nå en kampanje for å samle disse historiene i en virtuell dagbok. Historiene deles først og fremst digitalt, men det er også mulig å ringe og skrive inn for de som ønsker dette. Avsparket skjer mandag etter TV-aksjonens sending.

Catharina Kokkim, catharina.kokkim@telenor.com, telefon: 988 02 335

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.