Mobilpuls: Rekord på 4G Tale

(Fornebu, 24. januar 2017) På rekordtid har kundene tatt i bruk Telenors nyeste tjenester for tale. På ett år har 600.000 nordmenn fått 4G Tale, mens over 100.000 har begynt å bruke WiFi Tale.

4G Tale og WiFi Tale er de største grepene Telenor noensinne har gjort for å heve kvaliteten og tilgjengeligheten på tale og anrop.

4G Tale ble tilgjengelig for kundene første gang i januar 2016. Erfaringene så langt er at 4G Tale gir generelt bedre taledekning, raskere oppkoblingstid av anrop og bedre samtalekvalitet.

– Kundene har gitt gode tilbakemeldinger på tjenesten. Den største forskjellen kundene opplever, er HD-kvalitet på samtalen. I tillegg gir 4G Tale bedre innendørsdekning fordi dette er en robust løsning som lett trenger gjennom bygninger som vanligvis ikke får inn mobilsignaler, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor Norge.

Fikk dekning over natten

WiFi Tale innebærer i praksis at du kan ringe og sende meldinger uten mobildekning. Samtalen eller SMS-en sendes over trådløst nett istedenfor mobilnettet. Da nyere telefoner fikk full støtte for WiFi Tale i desember, tiltok tjenesten i popularitet. Hittil har 100.000 kunder tatt dette i bruk.

– Dette er enda et grep for å få bedre innendørsdekning. Virksomheter som har bygningsmasse der mobilsignalene har hatt problemer med å trenge gjennom, har med WiFi Tale endelig fått taledekning. De kan nå uten problemer ringe og motta mobilsamtaler over WiFi-nettet. Det er også en fordel at du ringer og SMS-er på vanlig måte - du trenger ingen app, sier Ove Fredheim, leder for Telenor Bedrift.

Her er de 10 mest solgte mobilene i Telenors salgskanaler i 2016:
1. Apple iPhone 6S
2. Samsung Galaxy S7 Edge
3. Apple iPhone 7
4. Samsung Galaxy S7
5. Apple iPhone 5S
6. Apple iPhone SE
7. Apple iPhone 6S Plus
8. Apple iPhone 7 Plus
9. Samsung Galaxy A3
10. Apple iPhone 6

Flere av modellene har støtte for 4G Tale og WiFi Tale. Det viser at nordmenn er ivrige forbrukere av teknologi og ønsker seg det nyeste.

– Som ventet domineres oversikten fullstendig av Apple og Samsung, og andre aktører har et godt stykke igjen for å komme inn på topp 10-listen, kommenterer Bjørn Ivar Moen.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 952 09 037, e-post: anders.krokan@telenor.com

• Data, telekom, IT

• mobilpuls