Mobilsurfingen tok av i utlandet

(Fornebu, 17. august 2016) I sommer har nordmenn tatt med seg mobilvanene sine til utlandet. Telenors privatkunder har økt databruken sin med 450 prosent i EU.

Det er juli sammenlignet med samme måned i fjor som gir denne veksten. Det er altså særlig privatkundene som driver den sterke økningen, mens tilsvarende økning for bedriftskunder er på i overkant av 200 prosent. Totaltallet er på godt over 300 prosents økning – for samtlige av Telenors mobilabonnenter.

− En vekst på 450 prosent forteller sitt om en fundamental endring i bruksmønster. Telenor var første mobilselskap som fjernet roamingkostnadene i EU, og dette er den beste tilbakemeldingen vi kunne ha fått på at kundene våre virkelig setter pris på endringen, sier leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen.

Det var i april i år Telenor endret prisene på roaming, slik at Telenors kunder denne sommeren har kunnet ringe og sende meldinger så mye de vil samt bruke av den inkluderte datamengden i abonnementet sitt i alle EU- og EØS-land.

− Med prisendringene har vi åpenbart fått et gjennombrudd for bruk av mobilen i utlandet. Frykt for høye mobilregninger er borte, i stedet nyter kundene å kunne bruke mobilen likt i utlandet som hjemme. Jeg kan ikke huske sist jeg har sett en så rask endring i kundeatferd, sier Bjørn Ivar Moen.

Det er kunder som har gått over til Telenors Frihet- og Ung-abonnement – samt bedriftskunder med Fri+ 4GB eller mer – som driver den kraftige veksten i bruk av mobilen i utlandet. Disse har hatt gleden av å bruke mobilen i utlandet som hjemme i de fleste store feriedestinasjonene og det har resultert i stor økning i volum.

I juli var 97 prosent av bedrifts- og privatkundenes totale dataroaming-trafikk i EU- og EØS-land. På Telenors ferske liste over hvilke land med størst mobil-datavolum, er samtlige land EU/EØS med unntak av USA.

• Data, telekom, IT

• mobil

Telenor Norge AS er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører. Vi har 4000 medarbeidere fordelt på 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum. Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Anders Krokan