Med Telenors 5G-utrulling vil kundene få nytte av både våre høye hastigheter og de nye mulighetene som 5G åpner opp for, sier sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge. Foto: Martin Fjellanger

Raskeste mobilnett fem år på rad

(Fornebu, 12. januar 2023) Telenors mobilnett er kåret til Norges raskeste fem år på rad. Dette skjer etter at Ookla® Speedtest® har gitt Telenor Speedtest Award™ for nok et halvår.

– Dette er en viktig anerkjennelse, og viser hvordan vår modernisering av mobilnettet forbedrer våre kunders mobilopplevelser. Og med vår 5G-utrulling vil folk landet over få nytte av både våre høye hastigheter og de nye mulighetene som 5G åpner opp for. Telenor skal sikre at våre kunder, enten de bor i by eller bygd, skal få mobilopplevelser i verdensklasse – både i dag og i fremtiden, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Doug Suttles, administrerende direktør i Ookla, kommenterer på Speedtest Award™:

– Speedtest Award™, som deles ut av Ookla, er en eliteutmerkelse forbeholdt de mobiloperatører i verden som er raskest og presterer best. Det er en glede for oss, for femte år på rad, å overrekke Telenor prisen for raskeste mobilnett i Norge. Anerkjennelsen er et bevis på deres eksepsjonelle ytelse i kvartal tre og fire i 2022 basert på Ooklas grundige analyse av forbrukerinitierte tester tatt med Speedtest.

5G-hastigheter i 2022
Telenor har det raskeste mobilnettet i Norge på både 4G og 5G. For andre halvår 2022 har Telenors 5G-nett en Speed Score™ på 244,73 Mbit/s, som er 27 prosent raskere enn nærmeste konkurrent.

– 5G er ikke bare 5G, Telenor skal gi våre kunder de beste mobilopplevelser. Generelt har vi ekstremt høye ambisjoner med vår dekning, og har alltid ligget foran når det gjelder fart, dekning, stabilitet og kapasitet. Med flere enn 8500 basestasjoner har vi Norges største nett, og vi bygger med mer kapasitet per basestasjon enn noen andre. Mobilmoderniseringen vår gjør at mobilopplevelsen blir stadig bedre for samtlige av våre kunder, sier Engebretsen.

Telenor åpnet i 2019 Skandinavias største 5G-pilot i Elverum. Siden har 5G kommet flere steder, og snitthastigheten i Telenors nett har økt.

Beste mobilnett
I tillegg til å være raskest, scorer Telenor også høyest i de øvrige målekategoriene. Dermed tildeles Telenor også tittelen «Beste mobilnett» av Ookla® Speedtest®. For å få denne tittelen må mobiloperatøren vinne to kategorier:

• Norges raskeste mobilnett.
  • Norges beste mobildekning.

Andre halvår i 2022 vant Telenor begge disse kategoriene, og får dermed tittelen «Årets beste mobilnett i Norge».

5G – også økt stabilitet og kvalitet

På 5G definerer Ookla® Speedtest® hastighetsstabilitet som andelen av målingene som er bedre enn 25 Mbit/s på nedlastning og 3 Mbit/s på opplastning, mens selskapet på 4G måler andelen som er over 5 Mb/s på nedlastning og 1 Mb/s på opplastning. Både på 4G og 5G alene, er Telenor den mobiloperatøren med de mest stabile og konsistente hastighetsmålingene.

– Det kobles stadig nye tjenester på Telenors mobilnett. 5G er i en innovasjonsfase, der teknologiens nye muligheter utnyttes. Eksempelvis baner Helse Sør-Øst veien for andre helseforetak gjennom sin satsning på 5G, industriaktører effektiviserer driften ved å hjelp av 5G i tunge industriprosesser, Forsvaret gjør avanserte tester av sikkert lukket nett, og hytteeiere strømmer 4K TV med Trådløst Bredbånd. For samtlige er stabilitet og kvalitet avgjørende, sier Birgitte Engebretsen.

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, måler jevnlig fart, kapasitet og dekning i mobilnettet.

– Kåringen vi her får stadfester at vi lykkes med år etter år å jobbe beinhardt for å bygge dekning i verdensklasse der folk ferdes, bor og arbeider. Både by og distrikt er avhengig av at vi leverer på dette, og det skal vi gjøre også i fortsettelsen, sier Amundsen.

Fakta – hvorfor Telenors kunder har markedets beste mobilopplevelser

Telenor har flere enn 8500 basestasjoner over hele landet, og det gir ikke bare omfattende dekning, men også stabil og sterk brukeropplevelse.

Telenor bygger med mer kapasitet per basestasjon enn noen andre mobiloperatør i Norge. Dette er viktig fordi det sikrer den suverene brukeropplevelsen – ikke minst når man er mange samlet som på større arrangement, eller når mange er samlet på samme hyttefelt i påsken. For å få til dette bruker Telenor opptil sju frekvensbånd per basestasjon fordelt mellom 4G og 5G, og med det flere frekvenser enn noen annen mobiloperatør i Norge.

Telenor har høyere andel av sitt mobilnett bygget med 3600 MHz for 5G og 2600 MHz for 4G enn noen annen mobiloperatør i Norge. Disse to frekvensene er de viktigste for at brukeropplevelsen knyttet til kapasitet og hastighet på 4G og 5G skal være så god som mulig.

Kontinuerlig kvalitetsarbeid: Daglig gjennomfører Telenor dekningsmålinger både i sentrale og fjerntliggende områder av Norge.

Når Telenor nå moderniserer mobilnettet, har selskapet også tatt grep for å gjøre nettet enda mer hardført. Dette skjer gjennom innføringen av doble linjeføringer, som i høy grad reduserer risikoen for mobilutfall.

* Kåringen er basert på analyse av Ookla® Speedtest Intelligence® data Q3-Q4 2022. Opplevd hastighet varierer etter kapasitet og andre forhold. Se telenor.no.

For ytterligere informasjon:

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge

Tlf: 900 21 000, e-post: ba@telenor.no eller ring pressetlf. på 800 80 900

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Bjørn Amundsen