Adm. dir. Sverre Gotaas i Herøya Industripark AS (t.v.) og adm. dir. Stein-Erik Vellan i Telia Norge signerte den nye samarbeidsavtalen på Telias hovedkontor Økern Portal mandag 23. mai. (Foto: Telia)

Herøya Industripark og Telia bygger Europas råeste arena for industriell 5G

Herøya Industripark og Telia inngår strategisk samarbeid innen 5G og private mobilnett som er det første og største av sitt slag i Norge. Målet er å utforske ny teknologi og avansert konnektivitet for norsk industri.

– Vi ønsker å legge til rette for at industriaktører med tilknytning til Herøya har de beste forutsetninger for å lykkes med å ta i bruk ny teknologi som 5G, kunstig intelligens og skytjenester. Sammen vil disse teknologiene kunne skape enorme verdier for norsk industri, sier adm. direktør Sverre Gotaas i Herøya Industripark AS. – Derfor tar vi nå initiativ sammen med Telia for å bygge Europas mest banebrytende testarena for 5G, private mobilnett og avansert konnektivitet her på Herøya.

Rundt 80 virksomheter med 2 500 ansatte er etablert i Herøya Industripark i Porsgrunn. De representerer et stort mangfold i størrelser og bransjer – fra store industrielle aktører som Equinor, Yara og Hydro til mindre gründer- og teknologibedrifter.

– For å lykkes med å realisere verdien av teknologiskiftet Norge nå er inne i og skape konkurransekraft for norsk industri er vi avhengige av å lære av hverandre, teste ny teknologi og utvikle nye løsninger sammen, sier adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge. – Telia er i front på 5G i Norge og i utviklingen av private mobilnett i hele Norden. For oss var det et enkelt valg å inngå samarbeid med Norges ledende industrielle miljø på Herøya. Vi gleder oss til en svært spennende industriell og teknologisk reise fremover.

Industriell automasjon og autonome kjøretøy
Samarbeidet mellom Herøya Industripark og Telia vil inkludere en rekke tekniske installasjoner, og modernisering av mobilnettet i området er allerede godt i gang.

– Vi har bygget en helt ny 5G-basestasjon som kommer på lufta om noen dager, sier Ole-Petter Røstad, prosjektansvarlig i Telia Norge. – I løpet av sommeren etablerer vi et privat mobilnett på det nye industrielle spektrumet 3,8-4,2 GHz og i industriparkens testlaboratoriet kommer det eget 5G-anlegg med mulighet for lokal prosessering og lagring av data, såkalt edge computing.

På kort sikt vil disse installasjonene benyttes til testing av industriell automasjon, oppkobling av et større antall IoT-enheter, lokal prosessering av store videostrømmer, styring av autonome kjøretøy, samt gi arbeidere tilgang til digitale verktøy for å gjøre jobben sin sikrere og mer effektiv.

– Mange industriaktører er nysgjerrige på hvordan 5G og private mobilnett fungerer og aktørene sier de trenger å teste 5G i et industrielt miljø for å bygge kompetanse og skaffe førstehåndserfaring med teknologien, sier Gotaas. – Det er det vi nå legger til rette for sammen Telia. Ikke bare for de som til daglig holder hus i industriparken, men for alle som ønsker å komme hit og teste den nye mobilteknologien. – Dette er en åpen invitasjon til samarbeid, legger Gotaas til.

Telia var først i Norge med å lansere private mobilnett («Enterprise Mobile Network») til bedrifter, industri og offentlige virksomheter våren 2021. Siden den gang har selskapet opplevd økende etterspørsel i bedriftsmarkedet etter denne type tjenester, som kan leveres både på 4G og 5G.

Telia vil samtidig være først i landet med nasjonalt 5G-nett innen 2023, og allerede i dag har godt over halvparten av befolkningen tilgang til 5G fra selskapet. Det nye og raske 5G-nettet fra Telia ble tidligere i år kåret til det mestvinnende mobilnettet i Norge innen 5G-opplevelser av mobilanalyseselskapet Opensignal, som måler faktiske brukeropplevelser i mobilnettene.*

*Opensignal Awards – Norway: 5G Experience Report December 2021, basert på uavhengig analyse av mobilmålinger registrert i perioden 1. august til 29. oktober 2021 © 2022 Opensignal Limited.

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Daniel Barhom

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.