25 år med solidarisk handel!

Pressemelding   •   feb 12, 2019 09:45 CET

"There's a she in every shea"

INTENS FUKTIGHET I GENERASJONER

The Body Shop har drevet rettferdig handel av sheasmør fra The Tungteiva Women’s Association i Ghana siden 1994, men det er ikke The Body Shop som er de ekte ekspertene. Bli inspirert av kvinnene som har brukt sheasmør for intens fuktighet til hud og hår i århundrer.

640 kvinner håndlager 390 tonn med Community Trade sheasmør per år, gjennom en 18-stegs prosess. En metode som har blitt videreført fra mor til datter i generasjoner. Gjennom partnerskapet med The Body Shop har disse kvinnene klart å selvstendiggjøre seg selv og hele deres samfunn.

VI FEIRER 25 ÅR MED SOLIDARISK HANDEL

Når Dame Anita Roddick, grunnleggeren av The Body Shop, først besøkte Ghana i 1992 møtte hun kvinner som hadde verdsatt sheanøtter i en årrekke. Anita ville ikke bare bruke ingrediensen for deres fordeler, men ønsket å hjelpe kvinner i Ghana å bli mer selvstendige.

Dette er grunnen til at The Body Shop har inngått en avtale om å betale en rettferdig pris for sheasmør siden starten av deres samarbeid i 1994. Dette hjelper The Northern Ghana Community Action Fund å investere i samfunnsprosjekter slik som helsetilbud, sanitetsprodukter, vann og utdanning for 49 000 mennesker hvert år.

I 25 år har The Tungteiya Women’s Association grodd fra 50 til 640 kvinner på tvers av 11 landsbyer.

På disse årene har The Body Shop vært med på grunnleggelsen av Global Shea Alliance (GSA). GSA støtter de 8 millioner kvinnene i sheaindustrien med å være mer bærekraftige.

I 2019 har The Body Shop utvidet sin shea-serie, noe som ytterligere vil øke finansieringen av Tungteiyasamfunnet med hele 30%.

HVA ER COMMUNITY TRADE?

The Body Shop lanserte Community Trade i 1987. Gjennom dette forplikter de seg til å handle rettferdig med leverandører og tilby gode handelsrutiner og priser, som gjør at leverandørene kan være selvstendige. I dag består 95% av produktene fra The Body Shop av Community Trade ingredienser.

For mer informasjon og produktprøver, ta kontakt med Pernille Nebell på e-post: pernille@ace-shops.no