Dette er vårens mest populære storbyer.

Mange ønsker å tjuvstarte cafesesongen og nyte våren med en reise til en av verdens herlige storbyer. Klassiske byer som London, København og Amsterdam ligger på topp som de mest populære storbyene i vår, mens storbyene som øker mest i antall reisende denne våren er Krakow og Reykjavik. Det viser fersk statistikk fra Ticket Feriereiser.

Våren er på vei og nå begynner vårfølelsene å spire. Hva er vel bedre enn å tjuvstarte cafesesongen og møte våren i en koselig storby?

- Det å ta en weekendreise på våren er for mange en måte å lade batteriene på etter en lang og mørk vinter. Klassiske storbyer som London, København og Amsterdam er mest populære, mens vårens store raketter er Krakow og Reykjavik, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef i Ticket Feriereiser.

Krakow er takket være en økning i antall reisende på 30 prosent, vårens største overraskelse. Krakow har klatret åtte plasser på topplisten denne våren, fra syttendeplass i fjor til en niendeplass denne våren.

- Krakow med sin sjarmerende gamleby og mange hyggelige cafeer passer godt for en weekendreise på våren. Her kan du gå mellom de fleste attraksjonene i byens brosteinsbelagte smågater, sier Wolff Andresen.

Etter Krakow kommer Reykjavik som er en annen rakett denne våren. Reykjavik har hatt en økning i antall reisende på 51 prosent og har dermed klatret fem plasser opp på topplisten, fra en tiendeplass i fjor til en femteplass denne våren.

- Reykjavik er en hyggelig og relativt liten by hvor du enkelt kan gå rundt å utforske byen. Byen er kjent for et livlig uteliv og er et godt utgangspunkt for å oppleve Islands fantastiske natur, sier Wolff Andresen.

Bestillinger av storbyreiser denne våren er i full gang og interessen for de klassiske weekendreisemålene holder seg. London er igjen favorittstorbyen og har hatt en økning i antall reisende med 14 prosent denne våren sammenlignet med i fjor.

- Vi ser en vekket interesse for London, som i fjor gikk noe ned i popularitet på grunn av det dyre pundet. I år går pundet ned og det blir rimeligere å shoppe, spise og gå på aktiviteter enn i fjor, sier Wolff Andresen.

10 på topp – vårens mest populære storbyer

1. London (1)

2. København (6)

3. Amsterdam (2)

4. Barcelona (4)

5. Reykjavik (10)

6. Paris (3)

7. Roma (8)

8. New York (5)

9. Krakow (17)

10. Praha (11)

Kilde: Ticket.no, avreise mars – mai, bestilt t.o.m. 9. mars. Tallene i parentes viser fjorårets plassering.

• våren 2016
  • mest populære storbyer