Høstrush til solen etter en kjølig sommer

- Las Palmas er på topp blant høstens reisebestillinger

Det ustabile sommerværet har ikke bare ført til reiserush etter sommerreiser. Høstens reiser bestilles for fullt og bestillingene har økt med 30 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Det viser fersk statistikk fra Ticket Feriereiser.

Det kalde været i sommer har fått nordmenn til å lengte til varmere breddegrader. Ticket Feriereiser hadde et fantastisk salg i juni og juli, men det er ikke bare salget av sommerreiser som skyter i været. Den kjølige sommeren gjør også at det blir reiserush for høstreisene.

- Det kjølige sommerværet gir et høstrush etter reiser. De som har vært hjemme i sommer vil gjerne forsikre seg om å få sol og varme i høst isteden, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket.

Bestillingene av høstreiser har økt med nærmere 30 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Ettersom det i utgangspunktet er stor etterspørsel etter reiser i høstferien da det er skolefri bør man være raskt ute med å bestille om man vil ha et bredt utvalg reiser å velge mellom.

- Folk synes åpenbart at det har vært dårlig med varme sommerdager i år. Derfor er det sol og bad som bestilles mest i høst. Las Palmas er det reisemålet som ligger høyest på ønskelisten for mange, sier Wolff Andresen.

For de som fortsatt ønsker å reise bort i siste liten i sommer finnes det, til tross for stor etterspørsel, fortsatt reiser igjen.

- Reisene tar aldri slutt. For de som er fleksible på dato, reisemål og pris finnes det fortsatt mulighet til å reise bort. Når det begynner å bli utplukket blant charterreisene er egenpakkede reiser med rutefly, hotell og transport et bra alternativ, sier Wolff Andresen.

Høstens reiser – 10 på topp.

1. Las Palmas

2. London

3. Bangkok

4. Palma de Mallorca