Nå bestiller vi reiser for høstferien

Majoriteten av oss bestiller sin utenlandsreise tre til seks måneder før avreise. Det viser reisebyrået Tickets siste undersøkelse gjort av Respons Analyse. Det innebærer at reisene i høstferien allerede nå begynner å bestilles fra store deler av landet.

Hos Ticket har bestillingene for høstferien økt med 9 prosent sammenlignet med fjorårets ferie. Det viser Tickets bookingstatistikk gjort frem til 8. juli. Markedssjef Ellen Wolff Andresen tror det kan ha sammenheng med at kundene gjerne tar seg en ekstra ferie utenlands, i tillegg til sommerferien.

- Vi har blitt et svært reisevant folk og reiser mye mer enn før. I tillegg til at vi reiser når skolene har fri, så ser vi at kundene gjerne tar en storbyweekend utenom skolens ferie også, forteller Wolff Andresen.

Tar fri i skolens ferie
Mange er urolige for å ikke få en fin sommer her hjemme og vil derfor sikre seg en fin ferie utenlands i høstferien. Ettersom skolene enkelte steder i Norge har blitt strengere på at man får ta ut barna utenom skolens ferier betyr det at konkurransen om de beste plassene i ferien går raskt. Dette merkes spesielt på charterreisene.

Akkurat nå er fordelingen relativt jevnt mellom charterreiser og pakkereiser med vanlig rutefly, transfer og hotell i skolens høstferie. Tradisjonelt sett er det charterreisene som selger aller best for høstferien. Men flere har nå merket seg fordelene med skreddersydde pakkereiser.

- Noen foreldre har kanskje ikke muligheten til å ta seg fri fra jobben en hel uke. Da er pakkereiser et bra alternativ til charter ettersom man kan være mer fleksibel når det gjelder reiselengden. Noen ganger er det også billigere så det er smart å sjekke det. Men hvis barnas høyeste ønske er å treffe Lollo og Bernie eller Bamse er det kanskje bedre å reise med charter, sier Wolff Andresen.

Når pleier du å bestille utenlandsreisen din?
·  3 måneder før avreise, 29 %
·  Et halvt år før avreise, 22 %
·  2 måneder før avreise, 15 %
·  1 måned før avreise, 14 %
·  Det varierer, 11 %
·  2 uker før avreise, 6 %
·  Jeg reiser aldri utenlands, 3 %
·  1 år før avreise, 1 %

*Undersøkelsen ble gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Ticket Feriereiser og har et riksrepresentativt utvalg av den norske befolkningen med 1033 respondenter mellom 18 – 79 år.

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser
E-post: ellen.wolff.andresen@ticket.no  Telefon: +47 22 05 15 10