Julens produkter fra TINE

Julens produkter fra TINE

TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Skjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.

I tillegg til de utvalgte juleproduktene, vil du også finne mange av TINEs hverdagsfavoritter i flott juleemballasjer.

TINE® Norsk Edamer – den runde og røde osten

Edamerosten er juleosten fremfor noen. I Norge har den runde røde osten sin salgstopp rundt juletider og nyttår, men osten er like god året rundt.

Edamerost er en tørr, fast ost og har sitt opphav fra byen Edam i Nederland, ikke langt fra Amsterdam. Den runde ballfasongen skyldes effektivisering og transportmetode i tidligere tider. Ostene, som tradisjonelt kom inn til Edam med små båter fra gårdene omkring, ble trillet i trerenner på bryggene og rett inn i lagrene der, derfor den runde formen.
I Norge kommer melken fra gårder på Sunnmøre og ystes hos TINE meieriet på Ørsta.

TINE® Norsk Vellagret Edamer

Som de fleste andre faste oster så tjener Edamerosten på lagring. TINE har derfor lagret Edamerosten i minimum 12 måneder for å gi den en enda rikere smak. Den passer utmerket til julefrokosten, eller kanskje som en julegave til den matglade. Noen ihuga Edamer fans kjøper gjerne opp osten og lagrer den i flere år selv i kjøleskapet. Så lenge emballasjen er intakt kan osten lagres i mange år.

TINE® Norsk Vellagret Edamer ystes hos TINE Meieriet Ørsta.

TINE®Julebrunost

TINE Julebrunost er en søt og krydret fløtemysost med smak av kardemomme. Osten produseres på den tradisjonelle måten med koking i gryte ved TINE Meieriet Lom og Skjåk.

Julebrunosten har virkelig blitt en folkefavoritt til jul og i fjor ble det satt produksjonsrekord for Julebrunosten, med over 300.000 produserte julebrunoster. Så det blir spennende og se om den rekorden blir slått i år.

Julebrunosten smaker ypperlig på gjærbakst (prøv den på julekake) og vafler, og like god på vanlig brød og knekkebrød.

TINE®Julebrunost er en sesongvariant som selges inn mot jul. Har du lyst på en søt brunost utenom sesong, prøv TINE Innherred eller TINE Bestemorost®.

TINE® NYT juleyoghurt

TINE Yoghurt Nyt Julen er en av flere velsmakende varianter i Nyt-serien fra TINE. TINE har tradisjon for å lage sesongvarianter med ulike, spennende smaker. I år er det de klassiske smakene molte og vanilje som er å finne i pakken. Passer perfekt som et lite påfyll eller hverdagskos i adventstiden.

TINE® NYT juleyoghurt produseres ved TINE Meieriet Frya i Gudbrandsdalen.

TINE® Iskaffe™ Xmas Mocha

TINE iskaffe har blitt veldig populær og derfor er det på sin plass og lage en egen julevariant. I år lanseres TINE Iskaffe Xmas Mocha med smak av melkesjokolade og gylden karamell. Iskaffen nytes best kald, men kan også varmes opp (uten emballasje). TINE IsKaffe Xmas Mocha er laget på kaffe fra Brasil og norsk melk. I år kan du finne denne sesongvarianten fra uke 42 og ut året.

TINE® Iskaffe™ Xmas Mocha produseres ved TINE Meieriet Ålesund.

Produktene vil være å finne i de fleste dagligvarebutikker fra uke 44.

Det er over 9 000 melkebønder over hele Norge som i samvirke eier TINE. Hver dag lages og leveres noen av landets mest kjente og kjære produkter med lidenskap og kjærlighet, bygget på tradisjoner som strekker seg helt tilbake til 1856 og etableringen av Nord-Europas første andelsmeieri.