Stor vekst for proteinrike meieriprodukter – har tredoblet omsetningen

Stor vekst for proteinrike meieriprodukter – har tredoblet omsetningen

For alle som er opptatt av trening og kosthold er det nesten umulig å scrolle på TikTok uten å bli bombardert med cottage cheese og andre «protein-tips». En av landets største produsenter av proteinrike meieriprodukter, TINE, har måttet ansette flere på meieriet i Tana for å møte etterspørselen.

En studie fra Brandwatch viser en markant økning i hvor ofte folk søkte etter «high protein». På sosiale medier har søkeinteressen for proteinrikt kosthold økt med 32 prosent i fjor sammenlignet med året før.

Eventyrlig vekst

– Det er tydelig at mange nordmenn, og spesielt unge, er opptatt av trening og kosthold. Og etterspørselen etter proteinprodukter fortsetter bare å øke. I løpet av de siste tre årene har vi tredoblet omsetningen, sier Anniken Volckmar i TINE, som merker interessen godt.

Ifølge Spisefakta er trenden størst blant unge, og hele en av fem mellom 15-24 år oppgir at de drikker proteindrikker.

– Det er en liten overvekt av menn, men trenden er også å se blant kvinner. I tillegg viser undersøkelsen at høyt proteininnhold jevnt over er en viktig del av kostholdet for alle aldersgrupper og begge kjønn, sier Volckmar.

SoMe-trend

Bare i fjor produserte TINE 9744 tonn av proteinserien YT og økte omsetningen med 58 prosent. Fra 2019 har YT-serien vokst med hele 285 prosent. Når OL-utøverne reiser til Paris i sommer får de med seg nyheten YT Restitusjonsdrikk PRO som er skreddersydd for de som trenger ekstra restitusjon mellom øktene.

– Det er utrolig gøy å se at produktene treffer så godt. Det har vært en vanvittig innsats fra våre ansatte for å klare å levere. Vi har faktisk måttet ansette flere for å møte etterspørselen, sier Eirin Beate Utsi, anleggsleder på Tines meieri i Tana. Der produserer de proteinyoghurt i mange ulike smaker og varianter.

I tillegg til økt etterspørsel etter YT-produkter, øker populariteten også for andre meieriprodukter med høyt proteininnhold, som for eksempel cottage cheese. Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at cottage cheese hadde en økning på 14,4 prosent i fjor, i fjerde kvartal var økningen på hele 35 prosent.

– Økningen vi opplever ser ut til å ha en klar sammenheng med hva som rører seg i sosiale medier. Det ble helt tydelig etter at enkelte butikker ble utsolgt for cottage cheese med vaniljesmak etter at is-oppskrifter med Cottage Cheese gikk viralt i fjor, sier Volckmar.

Kategorier

Det er nesten 9 000 melkebønder over hele Norge som i samvirke eier TINE. Hver dag lages og leveres noen av landets mest kjente og kjære produkter med lidenskap og kjærlighet, bygget på tradisjoner som strekker seg helt tilbake til 1856 og etableringen av Nord-Europas første andelsmeieri.

Sammen skaper vi et levende Norge

Ingrid Wilberg Arnesen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør 99578851
Sindre Ånonsen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 916 75 707
Tanita Kveinå

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 95233503
Margrete Holm Rogne

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 48003584
Unni P. Christense

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 91624235 TINE-bondens nettside

TINE

Det er over 8 000 melkebønder over hele Norge som i fellesskap eier TINE. Hver dag lages og leveres noen av landets mest kjente og kjære produkter med lidenskap og kjærlighet, bygget på tradisjoner som strekker seg helt tilbake til 1856 og etableringen av Nord-Europas første andelsmeieri.

Sammen skaper vi et levende Norge

TINE SA