Hvert eneste år deltar over 100 000 barn på TINE Stafetten

TINE skal bidra til gode vaner hos barn i ny satsing

Norske barn og unge er for lite fysisk aktive, ifølge en nylig undersøkelse fra WHO*. Nå skal TINE skape gode og bærekraftige vaner hos norske barn, blant annet ved å bidra til fysisk aktivitet. Startskuddet for meieriselskapets nye satsing er en ny avtale med Norges fotballforbund (NFF).

– TINE er en viktig samfunnsaktør som forvalter en av Norges største merkevarer og en sterk tilstedeværelse hvor barnefamilier og barn ferdes hver dag. Med det følger også et ansvar for å hjelpe foreldre og andre omsorgspersoner til å skape sunne og gode vaner for barna sine, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i TINE.

TINE satser på barneidrett og fysisk aktivitet

Gjennom sponsorsamarbeid med idretten ønsker TINE å være med å bidra til Verdens helseorganisasjons (WHO) mål om å redusere inaktivitet blant barn og unge innen 2025. Ifølge WHO er det få norske barn som følger myndighetenes råd om å være fysisk aktiv i 60 minutter daglig. Nå har TINE og NFF blitt enige om en ny avtale, som sikrer fotballskole for tusenvis av aktive barn i fire nye år.

– TINE skal bidra til fysisk aktivitet blant barn og unge, og TINE Fotballskole er en nøkkel for å lykkes gjennom lek og idrett. Samtidig som vi kan være med å etablere gode vaner rundt et sunt og bærekraftig kosthold i tidlig alder, sier sponsorsjef i TINE, Ann-Kristin Syversen.

Siden oppstarten i 1998 har TINE og Norges Fotballforbund arrangert TINE fotballskole for over 1,5 millioner barn og unge i hele Norge. I tillegg genererer TINE Fotballskole inntekter til klubbenes aktivitetstilbud gjennom hele året. Over 1 milliard kroner i klubbinntekter siden oppstarten har etterlatt tydelige fotspor i barneidretten rundt om i hele Norge.

– TINE Fotballskole har blitt en arena hvor mange barn legger grunnlaget for at man fortsetter å holde seg i aktivitet når man er voksen. Kombinasjonen mellom fysisk aktivitet og sunt kosthold legger et godt grunnlag for god helse, og her skal TINE være med å bidra, sier Syversen.

Et sunt valg skal være et enkelt valg

Gjennom TINEs nye satsing skal meieriselskapet også gjøre det enklere for foreldre og barn å ta sunnere valg og følge Helsemyndighetens kostråd, hvor de anbefaler magre meieriprodukter som del av det daglige kostholdet.

– Vi jobber kontinuerlig for å tilby sunnere og mer bærekraftige løsninger. Dette innebærer også at vi må gjøre det enkelt for barn i Norge å spise magre meieriprodukter. Vi vet at kalsium og vitamin D er viktig for kropper i vekst. I tillegg til et variert kosthold og en aktiv hverdag er de nødvendige for at barnas skjelett skal vokse og utvikle seg normalt, fortsetter Malm.

TINE skal jobbe videre med å redusere både sukker, salt og mettet fett i produktene sine, i tillegg til at de vil øke tilbudet av nøkkelhullsmerkede produkter. Arbeidet med å sikre et bredt utvalg med lettere alternativ skal bidra til at disse blir naturlige førstevalg hos barnefamilien.

– Vi må også være vårt ansvar bevisst når det gjelder merking og markedsføring av våre produkter. Vi skal gi god informasjon om produktene våre, om innhold, bruksegenskaper og rolle i kostholdet slik at foreldre selv kan ta informerte og sunnere matvarevalg, avslutter Bærekraftsjefen i TINE.

Les mer om TINEs satsing her.

*Les mer HEVAS, og det internasjonale samarbeidsprosjekt som WHO står bak her.

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. 11 500 bønder på 9 000 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.  Hver dag lager vi produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt.

Sindre Ånonsen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 916 75 707