TINE tar Nyt Norge-grep mot forbruker – Nyt Norge støtter opp om tiltak

TINE tar Nyt Norge-grep mot forbruker – Nyt Norge støtter opp om tiltak

TINE vil i tiden fremover sørge for at forbrukerne får god informasjon om hvilke produkter som kan inneholde inntil 3 prosent importert melkepulver. TINE ønsker å gjennomføre dette tiltaket for å hegne om NYT Norge-merket.

Det har kommet reaksjoner på at TINE har søkt og fått dispensasjon om å kunne bruke emballasje med Nyt Norge-merket på produkter som kan inneholde importert melkepulver. Bakgrunnen er at TINE har et melkeunderskudd på en prosent, som nå løses ved å importere pulver. Forbrukerne vil merke lite til denne mangelen, og alle deres favorittprodukter blir å finne i butikkhyllene. En dispensasjon betyr ikke at TINE kommer til å benytte seg av denne, med mindre det blir nødvendig for å fortsatt være leveringsdyktig til kunder og forbrukere.

– En vond prosent
– Selv om det bare er et melkeunderskudd på 1 prosent, er dette en vond prosent for oss melkebønder. Norske forbrukere fortjener meieriprodukter produsert på 100 prosent norsk melk. Det skal vi gjøre alt vi kan for å levere på. Nå står vi i en situasjon hvor vi må vi ta vare på Nyt Norge-merket og vi skal være transparente om det vi gjør, sier melkebonde og styreleder i TINE, Marit Haugen.

Hun legger til at styret og administrasjon i TINE jobber med en grundig gjennomgang av alle faktorer som ligger bak melkeunderskuddet – både med hensyn til prognoser, økonomi og driftsmessige forhold.

– Det er jo grunnleggende positivt at etterspørselen etter norsk melk er stor, og da må TINE klare å levere på dette. Derfor jobber vi også for at vi skal tilbake til en normal forsyningssituasjon så raskt som mulig, avslutter Haugen.

Nyt Norge støtter opp om tiltak
Produktene som i en tidsbegrenset periode vil kunne inneholde importert melkepulver er TINEs fruktyoghurter, TINE Yoghurt Naturell, TINE Yoghurt Nyt, TINE Yoghurt Laktosefri og Go'morgen. Det er ikke praktisk mulig å merke hvert enkelt beger, men TINE vil sørge for at forbrukerne får tilgang til god informasjon om dette i butikk. Administrerende direktør i Nyt Norge, Nina Sundqvist, støtter opp om tiltaket TINE nå iverksetter.

– Det er bra at TINE tar nødvendige grep for å ta vare på tilliten og omdømmet til opprinnelsesmerket Nyt Norge. Det er helt essensielt for at vi skal fortsette den viktige jobben med å gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken, sier Nina Sundqvist.

I samarbeid med kundene jobber TINE nå med å få på plass informasjon til forbruker så raskt som mulig.

For ytterligere informasjon om saken trykk her.

Foto:

Last ned bildet av styreleder i TINE, Marit Haugen her.

Last ned bildet av administrerende direktør i Nyt Norge, Nina Sundqvist her.

For mer informasjon:

Kontakt TINEs pressetelefon: 482 30 994