Too Good To Go-appen er kåret til en av verdens beste apper av Apple. Foto: Too Good To Go

Too Good To Go er kåret til en av verdens beste apper

• Apple deler ut “2023 Cultural Impact Award” til Too Good To Go under App Store Awards for sin “eksepsjonelle brukeropplevelse” og positive innvirkning på samfunnet.
  • Gjennom Too Good To Go-appen kan brukerne redde overskuddsmat fra 150.000 aktører i 17 land til en brøkdel av den opprinnelige prisen.
  • Hittil har Too Good To Go bidratt til å redde mer enn 280 millioner måltider.
  • Administrerende direktør i Too Good To Go, Mette Lykke, fremhever at selskapets vellykkede forretningsmodell er grunnlaget for den globale og sosiale påvirkningen, så vel som en brukeropplevelse i verdensklasse.
  • Too Good To Go samarbeider med noen av verdens største navn i kampen mot matsvinn, inkludert Starbucks, Carrefour, ALDI, SPAR, Costa Coffee, Morrisons, Netto og mange flere.
  • I Norge samarbeider Too Good To Go med store og små selskap, som Coop, MENY, Espresso House, 7-Eleven, Narvesen og Scandic.
  • I Norge ble det i 2022 reddet om lag 2,8 millioner måltider, og appen har 2 millioner brukere.

(Oslo, Norge), 30. november 2023. Too Good To Go, et selskap som jobber mot mindre matsvinn gjennom verdens største digitale markedsplass, stiller seg ydmyke bak kåringen som et av årets “2023 Cultural Impact” under Apple's prestisjetunge App Store Awards. Too Good To Go samarbeider med noen av verdens største navn i kampen mot matsvinn og har hittil reddet mer enn 280 millioner måltider.

Blant 40 finalister fra hele verden i 10 kategorier, ble Too Good To Go kåret til en av vinnerne av årets app 2023 under kategorien Cultural Impact av Apple - under gårsdagens prestisjetunge App Store Awards. Apple anerkjenner Too Good To Go for sin “eksepsjonelle brukeropplevelse” og appens “kulturelle innvirkning på samfunnet.”

– Denne prisen er et bevis på at unge bedrifter gjennom teknologi kan bidra til en betydelig sosial påvirkning over hele verden”, sier Mette Lykke, administrerende direktør i Too Good To Go.

– Selskapets suksess handler ikke bare om økonomiske gevinster, men om å redde god mat fra å gå til spille, være en pådriver for reduksjon av CO2 og aktivt bidra i kampen om klimaendringer, understreker Lykke.

Bra for mennesker, planten og lønnsomheten

– Denne anerkjennelsen forsterker troen på at vår forretningsmodell er fullt oppnåelig og mulig å kopiere: Bedrifter med sosial påvirkning kan skape unike opplevelser som overgår kultur og kontinenter, og som er bra for både mennesker, samarbeidspartnere og planeten, fortsetter Lykke.

Øke antall besøkende og redusere matsvinn

I dag har Too Good To Go-appen over 85 millioner eksisterende brukere som redder overskuddsmat fra et stort antall lokale butikker, kafeer, restauranter og bakerier i 17 forskjellige land. Sammen har Too Good To Go allerede reddet mer enn 280 millioner måltider.

– Hver dag besøker tusenvis av kunder våre samarbeidspartnere, og mange av dem for første gang. Vi bidrar til at våre samarbeidspartnere kan frigjøre inntekter fra overskuddsmat og tiltrekke nye kunder, samtidig som vi tilbyr millioner av brukere en positiv opplevelse, redder god mat og som i tillegg gir en positiv innvirkning. Og dette er bare begynnelsen, forteller norgessjef i Too Good To Go, Johan Ingemarsson.

Too Good To Go samarbeider med noen av verdens største navn i bransjen, inkludert Starbucks, Carrefour, ALDI, SPAR og mange flere. Norske aktører som blant annet MENY, Scandic, Circle K, Baker Hansen, 7-Eleven og Strawberry er med i kampen mot matsvinn ved hjelp av appen.

Best i verden

I følge Project Drawdown (2020) er reduksjon av matsvinn det viktigste mennesker kan iverksette for å få bukt med klimaendringene, og ved å begrense den globale oppvarmingen til 2˚C innen 2100. 40 prosent av all mat som produseres globalt kastes, og denne maten utgjør 10 prosent av alle menneskeskapte klimagassutslipp i verden (WWF, 2021). Dette skjer i en verden der 828 millioner mennesker lider av sult hver dag (WHO, 2021).

– Dette viser at de beste appene i verden er de som faktisk også forandrer verden, sier Ingemarsson.

Too Good To Go er et sertifisert B Corp-selskap som kobler kunder og samarbeidspartnere sammen for å redde overskuddsmat. Med 85 millioner brukere og 150.000 samarbeidspartnere i 17 land i Europa og Nord-Amerika, er Too Good To Go verdens største markedsplass for overskuddsmat.

Siden lanseringen i 2015 har Too Good To Go bidratt til å redde over 280 millioner overskuddsmåltider, tilsvarende 770.000 tonn CO2. For mer informasjon se: https://www.toogoodtogo.com/en-gb-press.

Siden lanseringen i 2016 har Too Good To Go vokst til over 80 millioner registrerte brukere og 140 000 aktive utsalgssteder i 17 land i Europa og Nord-Amerika, noe som gjør Too Good To Go til det ledende selskapet i kampen mot matsvinn.