Alle som jobber der man trenger midlertidig punktbelysning bør ha skikkelig arbeidslys forteller butikkselger Kenneth fra TOOLS Drammen

Blogginnlegg -

Selvsagt må du ha skikkelig arbeidslys. Her er produktene som lyser opp arbeidsplassen

Et trygt arbeidsmiljø forutsetter blant annet skikkelig belysning. Uansett om det er en byggeplass eller et miljø utendørs, fagfolk trenger godt lys for å kunne se hva de driver med og gjennomføre oppgavene sine sikkert. Dette er spesielt viktig i Norge, der det er lite lys utendørs i vinterhalvåret.

Jørn Johannesen, Produktsjef hos TOOLS

Det er mye proffene må tenke på når det gjelder arbeidsbelysning, og Jørn Johannesen, produktsjef hos TOOLS, trekker frem noen punkter:

– Alle som jobber som håndverkere, innen bygg eller industri, på steder der man trenger midlertidig belysning eller punktbelysning, bør ha skikkelige arbeidslys. Industrien har gjerne strenge energikrav nå om dagen. Derfor brukes det ofte mindre generell arbeidsbelysning, og da trenger man mer punktbelysning. Det er ikke alltid satt opp nok faste lys, forteller han.

– Elektrikere som jobber i el-skap, trenger ofte lykter med magnet som kan festes midlertidig inne i skapet. Man har jo kanskje tatt strømmen for å jobbe med det elektriske anlegget.

Ofte er det hendig med lykter med magnet slik at man kan feste de midlertidig, for eksempel i et sikringsskap

– Så har du store byggeplasser med master som gir god allmennbelysning. Men disse lager ofte mye skygger, slik at du trenger punktbelysning for å se detaljene der du jobber, forklarer Johannesen.

Lys for nordiske forhold

Hvorvidt man har behov for bedre lysforhold, kan den enkelte selv avgjøre ved å kjenne på hvor mye man må konsentrere seg. Jørn Johannessen forklarer at faktorer som alder spiller inn på hvor mye lys som er nok.

– Er du sliten etter en dags jobb, trenger du gjerne en hodelykt eller en god lykt, sier han.

I TOOLS-butikker finner du det utvalget av lys som trengs for de fleste profesjonelle behov. Varemerket Award er kjedens egne merke, som ble startet i 2015, da med utgangspunkt i behovet for ekstra lys til kjøretøy som gravemaskiner og traktorer.

– Til å begynne med var fokuset på kjøretøy, da vi rett og slett ikke fant lys som passet til dette formålet. Vi bestemte oss ut fra egne erfaringer for å utvikle produkter for et nordisk klima og nordiske behov. For eksempel fantes ikke produkter som tålte å bli brukt i gruvedrift i Sverige, og da valgte vi å lage et eget sortiment, sier Johannessen.

Etter hvert ble utvalget til Award også utvidet til å ta for seg belysning til andre formål. Det er fortsatt snakk om lys til kjøretøy, men også arbeidsbelysning, lysmaster til byggeplasser, hodelykter, lommelykter og mindre, portable lamper.

Denne selger vi mange av forteller Jørn Johannesen. En liten lommelykt som kan ha sin faste plass i arbeidsbuksa.

Sørger for trygghet på jobben

Johannessen går gladelig mer i dybden når det gjelder fordelene ved Awards produkter og hvorfor det er lurt å investere i skikkelig lys på arbeidsplassen:

– All arbeidsbelysning er per definisjon portabel, uten fast installasjon. Poenget er å ha god belysning der man jobber for øyeblikket. God belysning er essensielt for å være mindre sliten, og også for å unngå ulykker. Ser du lite, blir du sliten, og gjør gjerne feil. Det er som å lese en bok i sofaen til stearinlys - det blir fort slitsomt. På en arbeidsplass må du kunne se hva du driver med, ellers kan det få fatale følger, sier kategorisjefen.

Det skal samtidig være enkelt å sette opp.

– Du skal ikke bruke en time på å rigge opp lyset. Noen av Award-lysene er «midlertidig faste», det vil si at du setter opp en lysmast, med ledning og kontakt. Andre ganger skal du gjøre en rask jobb på noen timer, og er ikke interessert i å lete etter kontakter og trekke en ledning på 50 meter. Til det formålet har vi mange portable lys, små lamper med magneter, og andre bærbare løsninger, forteller Johannessen.

Praktiske lys for alle

Produktutvalget til Award er stort, og dekker de aller fleste behov. Jørn Johannessen tar frem ett eksempel på et fleksibelt produkt som setter brukerbehovene i fokus: En hodelykt med sensor som gjør at man kan skru lampen av og på ved å bevege hånda foran. Dette er en løsning som fungerer like greit over en hjelm som uten, som er lett å ta på, og som bruker enten oppladbare- eller AAA-batterier. Lysstyrken er på 500 lumen, noe som er nok lys for de aller fleste ved vanlig arbeid.

En hodelykt med sensor man kan skru av og på med hendene kan være praktisk å ha

Lumen måler hvor mye lys det utstråles totalt i alle retninger. Produktene til Award spenner fra 50 til 15.000 lumen. Kategorisjefen påpeker at her gjelder det rett og slett å se an behovene, og huske at det ikke alltid er nødvendig med de kraftigste lysene.

– Et vanlig billys avgir rundt 5000 lumen, og det er et greit sammenligningsgrunnlag, sier han.

Han avslutter med å nevne at fagfolk først og fremst er opptatt av løsninger som er praktiske, enkle og bare funker. Og det er det behovet Award-lysene skal fylle. Riktig og god belysning til alle, for en riktig penge.

Video - Arbeidslys fra Award