Øye- og ansiktsbeskyttelse er en fundamental del av sikkerhetsutrustningen for en sveiser

Sikkerhet først: Viktige faktorer å vurdere ved kjøp av sveisemasker

Enten du er profesjonell sveiser eller en entusiastisk hobbybruker, er valget av sveisemasker avgjørende for både sikkerhet og effektivitet i arbeidet.

Sveising innebærer eksponering for intense varmekilder, intenst lys fra lysbuen og skadelig stråling, noe som gjør riktig verneutstyr til mer enn bare en anbefaling – det er en nødvendighet..

Ved at jobben til en sveiser er å utføre sveisearbeid på forskjellige konstruksjoner av metalliske materialer blir sveiseren utsatt for partikler, gasser og damper, varme, stråling, utfordrende arbeidsstilling, støy, vibrasjon, elektrisitet og høyhastighets-partikler.

I denne artikkelen vil vi ved hjelp av 3M sin ekspert på området, Lars Ihle, som er Senior Sales Executive for avdelingen for verneprodukter og Personal Safety Division, gå gjennom de viktigste faktorene du må vurdere når du investerer i en sveisemaske.

Sørg for god beskyttelse av øyne og ansikt

Det mest innlysende er beskyttelse av ansiktet og da spesielt øynene. Øye- og ansiktsbeskyttelse er en fundamental del av sikkerhetsutrustningen for sveiseren. Arbeidet involverer direkte eksponering for ekstrem varme, stråling, og mulig skadelige partikler, og ansiktet er et meget sårbart område i så henseende.

– Å sveise uten adekvat beskyttelse er som å kjøre bil med bind for øynene, sier eksperten Lars Ihle .

Det er ikke bare farlig, men også kontraproduktivt, forklarer han videre.

En høykvalitets sveiseskjerm kan signifikant redusere risikoen for øyeskader og samtidig forbedre synligheten, noe som direkte øker både sikkerheten og kvaliteten på arbeidet som utføres. Og han presiserer at utviklingen av sveiseskjermer er kommet meget langt den siste tiden. Det kan absolutt være verdt å stikke innom en av TOOLS sine butikker og se på det siste nye som er kommet av sveiseskjermer.

Speedglas fra 3M er et godt og sikkert alternativ

I den forbindelse nevner han 3M sine Speedglas-produkter som møter alle de strenge europeiske kravene til sikkerhet og som har det siste av nyvinninger på markedet.

Avansert åndedrettsvern

Langvarig eksponering for sveiserøyk kan føre til alvorlige respiratoriske helseproblemer. Det er derfor bruk av avansert åndedrettsvern er avgjørende.

– Moderne løsninger for åndedrettsvern leverer ikke bare beskyttelse, de øker også komforten for brukeren, noe som er essensielt under lange arbeidsøkter, sier Lars.

Effektive systemer bruker kombinasjoner av filtreringsteknologier som hjelper til med å fjerne skadelige partikler fra luften før de når sveiserens lunger, noe som bidrar til en sunnere arbeidshverdag.

Bruk minimum en P3-maske når du sveiser

I tillegg til tradisjonelle filtersystemer som kan hindre farlig støv å komme inn i åndedrettet, er det nå utviklet gode og komfortable løsninger for batteri- og trykkluftdrevet åndedrettsvern som gir høy beskyttelsesfaktor. Dette er viktig utstyr å benytte der hvor det eksempelvis er fare for lite oksygentilførsel under sveising, eller i andre situasjoner hvor en filterløsning ikke er god nok beskyttelse i seg selv.

Integrering av hørselsvern

Hørselsvern er en viktig del av personlig verneutstyr for sveiseren, da arbeidet ofte innebærer høy lyd fra maskiner og verktøy. Å integrere hørselsvern med andre sikkerhetsfunksjoner i sveisemaskene forbedrer brukeropplevelsen og sikkerheten.

Hørselsvern kommer i form av både passive og aktive øreklokker, hvor de aktive modellene tilbyr funksjoner som støyreduksjon og muligheten til å kommunisere klart med omgivelsene, noe som kan være kritisk i et travelt arbeidsmiljø.

– Aktive hørselsvern har vist seg å være velig bra for å forhindre slurv da brukeren ikke opplever å måtte ta av seg hørselsvern for å få med seg hva som skjer rundt seg, kan Lars Ihle fortelle.

Man får i dag hørselsvern med både innebygget omgivelseslydfunksjon og bluetooth.

Nye teknologier og fremtidens sveisemasker

Innovasjon innen sveisemasker fortsetter å drive industrien mot høyere sikkerhetsstandarder og bedre brukervennlighet.

– Det nyeste innen sveiseteknologi lar brukeren bytte mellom moduser som sliping og skjæring uten å måtte fjerne masken, noe som holder beskyttelsen på maksimalt nivå, sier eksperten fra 3M. Dette inkluderer utviklinger som automatisk nedblendbare sveiseglass, som tilpasser seg ulike lysforhold for å gi best mulig beskyttelse og synlighet.

Speedglas har automatisk nedblendbare sveiseglass som tilpasser seg ulike lysforhold

Fremtidens sveisemasker vil fortsette å forbedre sikkerhet, komfort og funksjonalitet for å møte de voksende kravene i bransjen, sier han videre.

Men det er spesielt tre ting eksperten for verneprodukter og Personal Safety Division ønsker å fremheve.

Det ene er å investere i høykvalitets verneutstyr som oppfyller alle sikkerhetskrav og som gjør arbeidsdagen enklere og mer trivelig. Verd kjøp av høykvalitets verneutstyr får man også lett tak i reservedeler og forbruksmateriell som gjør at utstyret varer vesentlig lengre.

Det andre er å kjøpe verneutstyr som beholder sikkerhetsnivået sitt også når det brukes i kombinasjon med annet verneutstyr. Selv om hørselsvernet innfrir alle krav brukt alene, betyr ikke det at det også beholder sikkerhetsnivået sitt sammen med bruk av eksempelvis en rimelig sveiseskjerm. Og visa versa.

– Uten å bli oppfattet som en som skal fremheve 3M i alle sammenhenger så må jeg si at dette med at verneutstyr skal være godkjent brukt sammen er noe vi har stort søkelys på i 3M, sier Lars.

Det siste Lars ønsker å fremheve er viktigheten av å kjøpe verneutstyret hos en forhandler som har høy ekspertise på området, og som tar seg bryet med å hele tiden å ha det siste nye av verneutstyr i sitt sortiment. Da får man høy kvalitet og det siste av sikkerhet og teknologi. Der er TOOLS helt fremme, sier Lars avslutningsvis.

Video: Automatisk nedblendbart sveiseglass

Relatert innhold