Elektrisk strategiskifte i Toyota

Toyota Motor Corporation, verdens største bilprodusent, har annonsert en ytterligere strategisk dreining mot elektrifisering og karbonnøytralitet. 1,5 millioner elbiler skal produseres årlig innen 2026.

Toyotas nye toppsjef Koji Sato, presenterte han en ny og ambisiøs retning for selskapet på en pressekonferanse i påsken.

–Vi vil utvide vårt utvalg av batteri-elektriske biler de kommende årene. Samtidig vil vi gjøre vårt ytterste for å utvikle nestegenerasjons elbiler og skape nye forretningsmodeller, forklarte Sato.

Toyota Motor Company skal lansere ti nye elbilmodeller innen 2026, som vil utgjøre 1,5 millioner kjøretøy i årlige salg. I Europa vil satsingen fortsatt være på bZ-produktlinjen, med fokus på forbedrede ytelser. I desember kunngjorde Toyota Europe planer om å lansere fem nye bZ-modeller innen utgangen av 2026, i tillegg til bZ4X som allerede er i salg.

Koji Sato forklarte at selskapet vil lansere neste generasjon elbiler fra 2026, som benytter batterier med langt høyere effektivitet, som vil kunne doble rekkevidden.

–Dette er et taktskifte og gode nyheter for det norske markedet. Vår nye elbil bZ4X har allerede slått godt an i Norge, og er den nest mest solgte bilen så langt i 2023, sier Piotr Pawlak, administrende direktør for Toyota Norge. –Vi ser frem til å lansere enda flere modeller i bZ-serien, som vil dekke behovene til de fleste bilkundene i Norge og vil bidra til å redusere CO2-utslippene fra bilene vi selger betydelig.

Toyota har som mål å redusere gjennomsnittlige CO2-utslipp for kjøretøyene som selges globalt med 33 prosent innen 2030 og med over 50 prosent innen 2035 sammenlignet med 2019. –Toyota vil fortsette å fremme avkarbonisering globalt og stegvis mot 2050, sa Koji Sato, Toyotas globale toppsjef.

I tillegg vil Toyota jobbe med å redusere karbonavtrykket til sine produksjonsprosesser gjennom tiltak som bruk av fornybar energi og forbedring av energieffektivitet. Innen 2035 skal alle Toyotas bilfabrikker være karbonnøytrale.

Toyota forplikter seg også til å samarbeide med myndigheter, NGO-er og andre interessenter for å fremme politikk og initiativer som støtter overgangen til et karbonnøytralt samfunn. Dette er rettet mot å oppnå karbonnøytralitet innen 2050, et mål annonsert i 2020.

For mer informasjon om Toyotas nye ledelse og strategiske retning, vennligst besøk selskapets offisielle nettside på https://global.toyota/en/newsroom/corporate/39013233.html#.

Toyota bZ:

bZ er navnet på Toyota produktlinje for fullelektriske biler bygget på en dedikert plattform kalt e-TNGA. Toyota vil ha 6 bZ-modeller på markedet i Europa innen utgangen av 2026. bZ står for Beyond Zero. bZ4X er første modell på markedet, hvor 4-tallet angir størrelsen på modellen og X angir crossover-karosseritype.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.