Nye Corolla Cross

• Helt ny Corolla Cross – en SUV-versjon av verdens mest solgte bilmodell
  • Første Toyota med 5. generasjon hybridteknologi, to- eller firehjulsdrift (AWD-i)
  • Nytt multimedia- og infotainmentsystem med en rekke tilknyttede funksjoner og Toyotas første digitale kombinasjonsinstrument på 12,3’’
  • Høyt sikkerhetsnivå med T-Mate som kombinerer den nyeste generasjonen Toyota Safety Sense inkludert et nytt nødstoppsystem i tillegg til aktive kjøre- og parkeringsassistansesystemer
  • Kompletterer Toyotas tilbud av SUV-modeller som nå møter kundene med det bredeste utvalget på det europeiske markedet
  • Støtter selskapets ambisjon om å selge 400.000 enheter tilsvarende en markedsandel på 9% i Europas mest konkurranseintensive bilkategori i 2025

Den helt nye Toyota Corolla Cross kommer til C-segmentet med SUV'ens plassforhold, anvendelighet og sterkt og solid design for første gang i verdens bestselgende modellserie.

Ikke bare kompletterer den nye SUV'en Corollafamilien – ved siden av 5-dørs, Touring Sports og sedan - men den kompletterer også Toyotas SUV tilbud, som nå er det mest omfattende på det europeiske markedet.

Corolla Cross er bygd på Toyotas TNGA-filosofi og har med den nyeste i utviklingen av GA-C-plattformen, som har betydning for styling, design, teknologi og kjøreegenskaper.

Design & styling

Toyotas nye SUV har et kraftfullt og robust design og er spesielt utformet med tanke på det europeiske markedet med en unik kombinasjon av lykter foran og bak som kompletterer den doble, trapesoide grillen, de 3-dimensjonale skjermene og den koniske kupéprofilen.

Corolla Cross er 4.460 mm lang, 1.825 mm bred, 1.620 mm høy og akselavstanden er 2.640 mm. Den plasserer seg mellom Toyota C-HR og RAV4, midt i det konkurranseintensive, europeiske C-SUV-segmentet og kommer med komfort, anvendelighet og fleksibilitet som har stor betydning for aktive familier med mindre barn.

I kupéen har passasjerene god utsikt, rikelig hode- og beinplass foran og bak, store dør­åpninger og ekstra lys og følelse av rommelighet med et panoramaglasstak. Bagasje­rommet har lav terskel og bred døråpning som gjør det enkelt å laste og losse også store ting som sykler eller barnevogner.

Nytt 5. generasjons hybridsystem

Corolla Cross er den første globale Toyotamodellen som utstyres med 5. generasjon av det selvladende hybridsystemet.

Systemet er utviklet videre fra forrige generasjon og kommer både med to- og firehjulsdrift (AWD-i) som byr på høyere dreiemoment, mer elektrisk effekt, høyere effektivitet og en enda bedre kjøreopplevelse.

Drivakselen er redesignet i likhet med et nytt system for smøring og oljedistribusjon som bruker olje med lav viskositet. Dette øker effektiviteten og forbedrer effekten takket være redusert elektrisk og mekanisk tap. Også litium-ionbatteriet er utviklet videre og med den nye batteripakken er effekten både av fra el- og bensinmotoren økt, noe som resulterer i en økt systemeffekt totalt på over 8%.

Hybridmotoren på den forhjulsdrevne modellen utvikler 146 kW tilsvarende 197 HK (DIN) og sørger for akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder. AWD-i-versjonen har i tillegg en kraftig, elektrisk motor på bakakselen som utvikler 30,6 kW eller ca 41 HK (DIN). Motoren på bakakselen starter automatisk ved behov for å gi bedre fremkommelighet og grep på krevende vei- og føreforhold. AWD-i modellen av Corolla Cross akselererer like raskt som versjonen med forhjulsdrift.

Også hybridsystemet av 5. generasjon er ytterligere forbedret. Systemet er gjort mer lineært, forutsigbart og kontrollerbart under akselerasjon slik at bilens hastighet matcher motorens omdreininger mer intuitivt for å gi en mer naturlig kjøreopplevelse. Dette er et resultat av at forholdet mellom trykk på gasspedalen og tilsvarende respons fra drivverket er rekalibrert.

Avanserte teknologier

Den nye Corolla Cross kommer med en rekke avanserte teknologier. Den har fått et oppgradert grensesnitt med den nyeste multimediateknologien og det spesielle dashborddesignet for Europa, har både en helt ny 12,3’’ monitor og et sentralt 10,5’’ multimediadisplay. Den store monitoren har helt ny maskin- og programvare. Den er størst i segmentet og gir god plass for innhold, har stor fleksibilitet og mange tilpasningsmuligheter. Føreren kan velge sine personlige, prefererte funksjoner, f.eks. drivstofforbruk, hybridsystemets operasjon og navigasjon.

Med en raskere prosessor kommer den høyoppløste, berøringsstyrte multimedia- og infotainmentskjermen på 10,5’’ med trådløs Apple CarPlay og kablet Android Auto og dessuten en Toyota Smart Connect-pakke.

Kundene kan nå oppleve enkelheten med skynavigasjon, hendelser på veien og OTA-oppdateringer. Videre finnes en rekke tilknyttede tjenester via MyT-appen, inkludert kjøreanalyser, lokalisering og også fjernstyrte funksjoner som tidsplan for klimaanlegget og låsing av dører.

Sikkerhet

Den helt nye Corolla Cross er utstyr med T-Mate, som kombinerer den nyeste generasjonen Toyota Safety Sense-pakke med andre aktive kjøre- og parkeringsassistansesystemer, ikke bare for å gjøre kjøringen enklere og sikrere, men også for å beskytte alle passasjerene i bilen pluss andre veibrukere i forskjellige scenarier.

For første gang har kollisjonsvernsystemet begrensing av akselerasjon i lav hastighet og Intersection Cut-In Traffic Assist, såvel som forbedret Oncoming Traffic gjenkjenning og Intersection Turn Assist.

Andre nye funksjoner i Toyota Safety Sense inkluderer nødstopp (EDSS) og OTA-oppdateringer som holder funksjonene ajour og supplerer med nye over tid. I tillegg er det gjort forbedring i den adaptive fartsholderfunksjonen og i både filsentreringshjelp- og skiltgjenkjenningssystemene.

T-Mate kommer med førerassistansefunksjoner som blindsonemonitor (BSM) med Safety Exit Assist (SEA), et adaptiv fjernlyssystem (AHS), parkeringshjelp , panoramamonitor (PVM), varsling av kryssende trafikk bak bilen med automatisk bremsing (RCTAB) og intelligent avanstandssonar (ICS).

For å heve også det passive sikkerhetsnivået i den nye Corolla Cross bygd på den stabile og sterke GA-C-plattformen, er bilen utstyrt med en ny kollisjonspute i midten, designet for å forhindre at fører og passasjer blir kastet mot hverandre i tilfelle sidekollisjon.

Siden introduksjonen i 1966, er det solgt mer enn 50 millioner Corolla-enheter rundt om i verden. Den nye Corolla Cross vil forsterke Toyotas tilstedeværelse i C-segmentet ytterligere og støtte selskapets ambisiøse mål om 400.000 salg – tilsvarende 9% markedandel i Europas mest konkurranseintensive kategori i 2025.

Med å være en praktisk og rommelig SUV kombinert med den mest avanserte hybrid­teknologien, tilkoblingsmuligheter og sikkerhetssystemer, blir den nye Corolla Cross en attraktiv bilmodell i hverdag og fritid for aktive, moderne familier.

Leveringene til kunder vil starte tilpasset markedene høsten 2022.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.