Spesialdesignet Toyota «Tokyo 2020-utgave» av e-Palette sørger for automatisert mobilitet for utøverne

• Inntil 20 enheter av e-Palette bidrar til utøvernes mobilitet under Tokyo 2020
  • Automatisert transport på SAE-nivå 4 i den Olympiske og Paralympiske landsbyen
  • Kjøretøyet er utstilt på Tokyo Motor Show fra 24. oktober til 4. november

Toyota annonserte i dag at de vil levere 20 spesialdesignede «Tokyo 2020-utgaver» av e-Palette som skal bidra til utøvernes mobilitet under de Olympiske og Paralympiske lekene i Tokyo i 2020. Kjøretøyene, som utøvere og stab kan benytte seg av, vil gå i en automatisert loop i OL- og PL-landsbyen. De batterielektriske, automatisert kjøretøyene har blitt spesialtilpasset til bruk under lekene, basert til dels på tilbakemeldinger fra utøvere om deres mobilitetsbehov.

«Olympiske og Paralympiske utøvere arbeider utrettelig for å gjøre mulig det umulige, og vi ville sørge for et kjøretøy som var designet og kalibrert spesielt for å møte deres mobilitetsbehov under Tokyo 2020», sa Takahiro Muta, leder for utviklingen av den unike Tokyo 2020 e-Palette-utgaven. «I løpet av utviklingsprosessen har utøvere, og da spesielt Paralympiske utøvere, hjulpet oss med å forstå hvordan vi kunne tilpasse og oppgradere e-Palette slik at den bedre skulle kunne møte behovet for enkel og komfortabel mobilitet. Vi er stolte over å jobbe sammen med dem om et kjøretøy som ikke bare fysisk vil frakte utøverne gjennom OL- og PL-landsbyen, men også gi dem nye måter å interagere med andre på, dele nye opplevelser og bli beveget på et mer emosjonelt plan».

E-Palette ble først annonsert i 2018, og er det første kjøretøyet fra Toyota som er utviklet spesifikt med tanke på autonom mobilitet (“Autono-MaaS1”). Det reflekterer Toyotas pågående overgang til mobilitetsselskap, og kombinerer elektrifisering, sammenkoblede nettverk og avansert kjøreteknologi for å støtte opp om nye forretningsmodeller og transportdelingsløsninger.

Tokyo 2020-utgaven har blitt tilpasset for å møte de unike behovene i OL- og PL-byen. De har store dører og elektriske ramper som sørger for enkel på- og avstigning for utøvere, parautøvere inkludert. Kjøretøyet kontrolleres av et system for automatisert kjøring som kan operere i inntil 20 kilometer i timen på SAE-nivå2 4, og har en operatør om bord som har oppsyn med kjøringen.

Toyota er den første globale mobilitetspartneren til de Olympiske og Paralympiske leker, og bruken av e-Palette som transport for utøvere og stab er et nøkkelelement i Toyotas program for mobilitetsløsninger under Tokyo 2020. Toyota ønsker å dra veksel på læring fra bruken av e-Palette under lekene for å videreutvikle kjøretøyet og for å støtte oppunder bruken av «mobilitet-som-tjeneste». Tokyo 2020-utgaven vil ble avduket og utstilt på Toyotas stand på Tokyo Motor Show 20193, som går av stabelen i Japan mellom 23. oktober og 4. november.

E-Palette «Tokyo 2020-utgave»

Designet for komfortabel mobilitet

・Kjøretøyet byr på et romslig og komfortabelt interiør, med symmetrisk utforming foran og bak, en særegen kube-form og hjul i hvert hjørne.

・Kjøretøyet er utstyrt med håndløpere og seter som er enkle å bruke uavhengig av høyde, og gulv, seter og andre komponenter i kontrasterende farger som forenkler bruken for fargeblinde. Utformingen reflekterer Toyotas målsetning om «Mobilitet for alle».

Enkel på- og avstigning for passasjerer

・E-Palette er utstyrt med store skyvedører, lavt gulv, elektriske ramper og Tilgangskontroll4, som anvendes for å gjøre på- og avstigning enkelt for passasjerer, inkludert rullestolbrukere.

・Med den lange akselavstanden og flatt gulv, kan kjøretøyet transportere inntil fire rullestolbrukere sammen med stående passasjerer.

• Automatisert kjøring i lave hastigheter med fokus på sikkerhet

・E-Palette er utstyrt med et spesialdesignet automatisert kjøresystem som inkluderer hardware, software og avanserte sensorer, som kameraer og LiDAR. Dette, kombinert med nøyaktig 3D-kartlegging og et operasjonssystem, sørger for at e-Palette er selvkjørende på SAE-nivå 4 i lave hastigheter.

・For ytterligere sikkerhet, er e-Palette utstyrt med en ekstern HMI (Human-Machine Interface) som er designet for å kommunisere med de rundt kjøretøyet, inkludert fotgjengere, når den kjøres automatisk. Lykter foran og bak replikerer øyekontakt for å informere fotgjengere om hva kjøretøyet foretar seg.

Lysene indikerer fra venstre: normal drift "jeg kjører" til høyre ved stopp "etter deg"

・Det automatiserte kjøresystemet overvåker konstant et 360-graders område rundt kjøretøyet, og avpasser farten etter omgivelsene. Som et ekstra sikkerhetstiltak vil en operatør om bord overvåke kjøringen og ta kontroll over kjøretøyet skulle behovet oppstå.

Spesifikasjoner

Lengde/Bredde/Høyde/Akselavstand 5 255 mm / 2 065 mm / 2 760 mm / 4 000 mm
Antall passasjerer Inntil 20* (inkludert en operatør) *For rullestoler: Inntil 4 rullestoler + 7 stående passasjerer
Rekkevidde Cirka 150 km
Fart 19 km/t

*1 Kombinasjon av «autonomi» og «mobilitet som tjeneste» beskriver Toyotas mobilitetsservice ved bruk av automatisert kjøretøy.

*2 SAE Nivå referanser finnes her

*3 Dag for spesielt inviterte 24. oktober: showet åpner for publikum 25. oktober og varer til 4. november

*4 Det styrer at kjøretøyet stopper på bestemte av- og påstigningsområder og minimerer avstanden til selve holdeplassen