Toyota høyt på innovasjonstoppen

Bilmerket er kåret til Norges nest mest sosialt innovative selskap.

For sjette året på rad kårer Norges Handelshøyskole (NHH) landets mest innovative selskaper. I kåringen, der kundene er dommerne, rangeres Toyota høyt på listen. Særlig gjelder det i kategorien «Sosial innovasjonsindeks», som gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedriftens innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet, der Toyota er best i sin bransje og kun passert av Stormberg på totallisten.

- Toyota bryr seg om miljøet og er en pionér på lavutslippsteknologi. Vi startet en grønn revolusjon i industrien da vi lanserte den første hybridbilen for over 20 år siden, og står nå foran lanseringen av et stort utvalg av helelektriske biler helt uten utslipp. Vi sender en stor takk til alle våre kunder som verdsetter og legger merke til den jobben vi gjør. Det er en plassering vi er stolte av og som inspirerer oss til fortsatt være innovative til det beste for samfunnet og miljøet, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Også i kategorien «Kommersiell Innovasjonsindeks», som måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som kommersielt innovative, får Toyta den beste plasseringen av bilmerker og nummer syv på totallisten.

Innovasjonsindeksen er utviklet av Senter for tjenesteinnovasjon ved NHH. Selskapenes dom blir avgjort av kundene, der de gjennom et spørreskjema blir spurt om å vurdere en bedrifts innovasjonsevne, attraktivitet i forhold til konkurrentene og kundenes lojalitet overfor bedriftene

Norsk Innovasjonsindeks

• Norsk Innovasjonsindeks (NII) ved Norges Handelshøyskole er den første nasjonale målingen av bedrifters innovasjonsevne hvor kundene er dommere. En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som innovativ og markedsdrivende.
  • Indeksen ble lansert i 2016.

Rangering – Sosial innovasjonsindeks 2021:

Stormberg

Toyota

IKEA

Finn.no

Onecall

Sbanken

BKK

Nordic Choice

NRK

Tine

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.