Pressemelding -

Toyota leverer 500 hydrogendrevne Mirai til de olympiske og paralympiske leker i Paris 2024

Toyota er global partner for de olympiske og paralympiske leker, og selskapet er bestemt på å bidra med bærekraftige mobilitetsløsninger på veien mot et dekarbonisert og mer inkluderende samfunn.

I forkant av Paris 2024-lekene kunngjør Toyota en leveranse av 500 Mirai brenselcelle-elektriske biler som en del av den offisielle flåten for dette store sportsarrangementet.

– Initiativet i Paris viser Toyotas visjon om at hydrogen har en viktig plass i fremtidens mobiltet. Leveransen av Mirai-biler til Paris 2024 demonstrerer potensialet til hydrogenbiler dersom fyllestasjonene er på plass, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.

Den olympiske og paralympiske komiteen har mål om å redusere karbonutslipp fra de olympiske og paralympiske leker i Paris med 50 prosent sammenlignet med tidligere arrangementer, og leveransen av Mirai-bilene til Toyota er et av tiltakene.

– I 2018 annonserte Akio Toyoda en stor vending for Toyota-gruppen: å transformere selskapet fra en bilprodusent til et mobilitetsselskap. Målet er å gå utover grensene for vår industri ved å bygge et bedre samfunn basert på karbonnøytralitet, sier Frank Marotte, administrerende direktør for Toyota Frankrike.

Satsingen er også en del av Toyotas overordnede mål om å fremme bærekraftige mobilitetsløsninger. Toyota har en variert portefølje av bærekraftige kjøretøy, som inkluderer batteri-elektriske, brenselcelle-elektriske, fullhybrid og plug-in hybridkjøretøyer. Derfor kan kunder i forskjellige regioner velge mellom et bredt spekter av null- og lavutslippskjøretøyer.

Toyota Mirai er et godt eksempel på selskapets besluttsomhet gjennom å tilby ulike nullutslippsbiler. Denne hydrogendrevne sedanen kombinerer fordelene fra elektrisk mobilitet med uovertruffen komfort, brukervennlighet, rekkevidde og rask fylling, og demonstrerer Toyotas vilje til å bidra til å dekarbonisere.

Toyota Mirai-flåten vil fylles med fornybart fremstilt hydrogen fra Air Liquide, offsiell hydrogen parter til til de olympiske og paralympiske lekene i Paris 2024.

– I Paris 2024 får Toyota vise frem sin innovative side med en av de hydrogen-drevne mobilitetsløsningene vi har. Vi har en felles ambisjon med arrangementskomiteen for Paris 2024 å redusere lekenes miljøpåvirkning så mye som mulig gjennom en 100% elektrifisert personbilflåte, sier Cédric Borremans, leder for olympisk og paralympisk divisjon i Toyota Motor Europa.

• Miljø, energi

• paris2024
  • mirai

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10