Toyota skuffet over forslaget til statsbudsjett

Toyota Norge er svært skuffet over forslaget til statsbudsjett som øker avgiftene drastisk for ladbare hybridbiler, ved at grensen for fullt vektfradrag økes til 100 km og fradraget reduseres fra 23% til 15%. I dag er du kun noen få svært kostbare biler som møter dette rekkeviddekravet. Denne avgiftsskjerpelsen vil særlig ramme bilister i distriktene.

Toyota mener at denne hybridtteknologien er en viktig del av løsningen for å redusere utslippene fra persontrafikken. – Ladbare hybrider med lang rekkevhidde kan brukes som nullutslippsbiler i hverdagen og som hybrider på langtur. Inntil ladeinfrastrukturen er bedre utbygget, noe som særlig er en utfordring i distrikts-Norge, vil denne teknologien være et godt klimavalg for mange bilkunder. Vi mener at den foreslåtte innstrammingen er overraskende og alt for drastisk, og at man heller burde innføre avgiftsøkninger over flere år og i tråd med videre teknologiutvikling, sier informasjonssjef Espen Olsen.

Dersom forslaget vedtas vil avgiftene på Toyota RAV4 Plug-in hybrid øke med ca. 43.800-48.200 kroner (avhengig av modellvariant) i 2022.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.