Toyotas kommentar til NAFs rekkeviddetest av elbiler

• Resultatene i NAF og Motors vintertest i 2024 viser at AWD-systemet til Toyota bZ4X, som sikrer enda bedre kjøreegenskaper, ikke går betydelig ut over bilens rekkevidde. AWD-versjonen har nesten lik rekkevidde som FWD-versjonen som ble testet i fjor (313,5 mot 323 km). Vi noterer oss også hvor konkurransedyktig bilen er når det kommer til energieffektivitet (19 kWh/100km).

• Testen ble gjennomført uten Toyotas involvering med en godt brukt bZ4X leiebil registrert i mars 2023, som allerede har kjørt over 33.000 kilometer. På bakgrunn av dette, understreker det relativt sett gode resultatet holdbarheten til vårt batteri og fremdriftssystem.

• Felgene på leiebilen er ikke identiske med de originale som benyttes på våre pressebiler og som benyttes til WLTP-testene. I tillegg er lufttrykket og tilstanden til dekkene ukjent for oss. Vi tror testresultatet kunne vært enda bedre med optimale forutsetninger.

• 2023-modellen som ble brukt i testen er ikke lenger til salgs. 2024-modellen har blitt oppgradert betraktelig, inkludert raskere lading.

• Så vidt vi vet, er dette første gang en godt brukt leiebil har blitt brukt som testbil i denne rekkeviddetesten. Dette har ikke vært praksis når andre bilmerker har takket nei til å bidra med et testeksemplar. Vi mener at det ikke er rettferdig å sammenligne nye og brukte biler i en og samme test. Vi er åpne for å diskutere ytelsene og fordelene med våre elbiler med NAF, Motor og andre medier og interessenter, med mål om å formidle en likeverdig og åpen vurdering til våre kunder.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.