Toyotas nye elbil bZ4X er klar for utlevering til kundene

• De første kundene får nå utlevert sin helelektriske SUV Toyota bZ4X
  • Det åpnes for booking av prøvekjøring gjennom Toyotas forhandlere
  • Med bZ4X lanseres Toyotas nye “Beyond Zero”-serie av batterielektriske biler

- Vi er glade for at de første kundene nå vil motta sin nye helelektriske bZ4X SUV. Og våre Toyota-forhandlere over hele landet er klare til å ta imot reservasjoner for prøvekjøring, slik at potensielle fremtidige eiere selv kan oppleve bilens spesielle funksjoner og egenskaper, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Forventningene har vært høye foran ankomsten av bZ4X til Norge, med en stor interesse blant kundene og positiv omtale i bilmedier. Dette har bidratt til et solid antall forhåndsordre, selv før folk har fått anledning til å prøvekjøre modellen.

bZ4X er den første modellen under Toyotas nye merkevare «Beyond Zero», en serie med biler som vil tilby mer enn fordelene av nullutslippskjøring. Bilene er bygget på en ny plattform dedikert til batterielektriske biler, utviklet med utgangspunkt i selskapets verdensledende og mer enn 25 år lange teknologierfaring innen elektrifisering. Dette er grunnlaget for en stabil og dynamisk ytelse og et rommelig, fleksibelt interiør.

Toyota bZ4X er en ekte SUV der kundene kan velge forhjuls- eller firehjulsdrevne versjoner. Den forhjulsdrevne modellen har en e-aksel foran som produserer 204 hestekrefter og 265 Nm i dreiemoment. Den firehjulsdrevne modellen har e-aksler foran og bak som til sammen yter 218 hestekrefter og 337 Nm, i tillegg til et nytt X-MODE kjørekontrollsystem som gir en trygg og stabil ytelse under glatte forhold.

Et nytt litium-ion-batteri er montert helt under bilens gulv, og gir en rekkevidde på opp til 511 kilometer (forhjulsdrevet modell). Toyotas trygghet på batterikvaliteten reflekteres av en garanti om at den vil beholde minst 70 prosent av batterikapasiteten i opptil ti år, dekket av den originale elbilgarantien på inntil åtte år eller 160.000 kilometer, og med en ytterligere utvidet batterigaranti på opp til ti år eller én million kilometer, som holdes aktiv ved en årlig batterihelsesjekk.*

Bortsett fra de spesifikke egenskapene som elbil, tilbyr bZ4X Toyotas nyeste multimedia- og tilkoblingsfunksjoner, et komfortabelt interiør og et fullstendig utvalg av Toyota T-Mate sikkerhets- og førerassistansesystemer.

Kundene kan kontakte sin lokale Toyota-forhandler for ytterligere informasjon om bZ4X og reservasjon av prøvekjøring, eller besøke Toyotas nettside: https://www.toyota.no/nybil/bz4x

• bz4x
  • bz

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.