Toyotas Nye “LQ” vil skape et emosjonelt bånd til sjåføren

• Den kunstige intelligensen “Yui” sørger for en personifisert kjøreopplevelse
  • Toyota-utviklet automatisert kjøring tilsvarende SAE-nivå 4
  • LQ vises på "Future Expo-delen" av årets Tokyo Motor Show.
  • Kan prøvekjøres i Tokyo fra juni til september 2020

Toyota City, Japan, 11. oktober 2019 ― Toyota Motor Corporation (Toyota) annonserte i dag «LQ», en konseptbil som nyttiggjør seg av avansert teknologi for å bygge et emosjonelt bånd mellom bil og sjåfør. LQ, som er neste generasjon av Toyotas «Concept-i» som ble vist første gang på Consumer Electronics Show i 2017, er utstyrt med selvkjørende egenskaper og «Yui», en avansert interaktiv kunstig intelligens (AI) som er designet for å lære av sjåføren og for å gi en personifisert mobilitetsopplevelse.

«Tidligere var forkjærligheten vår for biler drevet av muligheten de ga oss til å dra til fjerne steder og muliggjøre eventyr," sa utviklingsleder på LQ-prosjektet, Daisuke Ido. «Avansert teknologi gjør det mulig for oss å flette sammen kundenes livsstil med nye måter å engasjere og glede dem på. Med LQ er vi stolte over å kunne tilby en bil som byr på en personifisert opplevelse, møter enhver sjåførs unike mobilitetsbehov og bygger et enda sterkere bånd mellom bil og sjåfør»

Toyotas oppfatning, som mobilitetsselskap, er at når mennesker står fritt til å bevege seg, er nær sagt hva som helst mulig. Denne visjonen er bygget på en forståelse av mobilitet som går utover fysisk transport, og som innebærer at mennesker må beveges og engasjeres også emosjonelt.

LQ følger denne filosofien via et kjernekonsept som kalles «Learn, Grow, Love». Yui og LQs selvkjøringsteknologi, som begge er utviklet i samarbeid med Toyota Research Institute (TRI), skaper sammen en unik mobilitetsopplevelse som bygger en relasjon mellom sjåfør og kjøretøy ved å lære av og respondere på individuelle preferanser og behov. Navnet uttrykker Toyotas håp om at denne tilnærmingen vil prege utviklingen av fremtidige kjøretøy som forbedrer forholdet mellom bil og sjåfør.

LQ vises offentlig på «Future Expo», en spesialutstilling på årets Tokyo Motor Show1 24. oktober til 4. november. Toyota annonserte i den anledning også «Toyota Yui Project Tours 2020», et offentlig prøvekjøringsarrangement i perioden juni til september 2020. Ved å registrere seg vil man få sjansen til å bli trukket ut blant de som får oppleve LQ og den kunstige intelligensen «Yui». Ved hjelp av en app kan man melde inn interesser og preferanser, og utvalgte deltagere vil bli med på en prøvekjøring av «LQ» med «Yui».

Ytterligere detaljer om Toyota Yui Project Tours 2020 annonseres på en egen nettside: https://toyota-yuiproject.com/en/

I hovedtrekk

LQs egenskaper og teknologi inkluderer:

1. Yui Mobilitetsekspert og AI-Agent

LQ har en innebygget kunstig intelligens (AI) som kalles «Yui». Den sørger for en personifisert mobilitetsopplevelse basert på sjåførens humør og årvåkenhet. For å sikre sikkerhet og komfort, kan AI-en samhandle med sjåføren ved bruk av stemmekommandoer, funksjoner i setene; designet for å øke årvåkenhet og redusere stress, lyssetting i kjøretøyet, klimaanlegg, dufter og annen HMI-interaksjon (Human-Machine Interface). Yui kan også velge og spille av musikk basert på omgivelsene og gi sanntidsinformasjon om temaer som interesserer sjåføren.

I tillegg til forskning gjennomført av TRI, fikk Toyota støtte fra følgende selskaper i utviklingen og implementeringen av Yui:

• JTB Corporation: Besørget informasjon om egnede kjøreruter som møter kundenes preferanser
  • AWA Co., Ltd.: Strømmetjenester med musikk tilpasset kjørerutene og kundepreferanser.
  • NTT DoCoMo, Inc.: Sørget for et stabilt, høyhastighets kommunikasjonsnettverk ved å installere 5G basestasjoner på testbanen.

Videre vil Toyota fortsette arbeidet med å utvikle Yuis implementering gjennom integrasjon med andre produkter, som smarttelefoner.

2. Teknologi designet for sikkerhet, trygghet og en komfortabel mobilitetsopplevelse

i) Selvkjøring: LQ er utstyrt med selvkjørende egenskaper tilsvarende SAE-Nivå2 4.

ii) Automatisert parkeringssystem (utviklet i samarbeid med Panasonic Corporation)

Systemet sørger for at man slipper å lete etter parkering ved å automatisk kjøre fra et stoppested til en tildelt plass på en nærliggende parkeringsplass. Det gir bedre tilgjengelighet for de med mobilitetsutfordringer, inkludert eldre, personer med fysiske utviklingshemninger, gravide, kunder med barn og andre som har utfordringer med å parkere. Systemet maksimerer også plassen på parkeringsområdet ved å redusere avstanden mellom tilstøtende kjøretøy til 20 centimeter.

Automatisert parkering bruker et innebygget system som identifiserer den nåværende posisjonen til bilen ved hjelp av en rekke kameraer, sonar og radar, 2D kartlegging av vei, kameraer på parkeringsplasser og et kontrollsenter. Sensorene i bilen og kameraer på parkeringsplassen overvåker også andre kjøretøy og fotgjengere på den automatiserte kjøreruten, og stanser bilen når andre kjøretøy eller fotgjengere oppdages.

iii) AR-HUD (Utviklet i samarbeid med Panasonic Corporation)

LQs Head-up-display bruker AR, Augumentet reality som gjerne oversettes til Utvidet virkelighet på norsk, for å utvide informasjonsskjermens område i Head-up-displayet. Målsetningen er å øke sikkerheten ved å redusere behovet for øyebevegelser.

Kjøreinformasjon, som kjørefeltvarsling, veiskilt og navigasjon kan vises på en tredimensjonal og lettfattelig måte direkte på frontruten. Systemet hjelper til med å holde førerens blikk på veien, takket være et stort display (tilsvarende 230 tommer) som kan ha en dybde på 7 til 41 meter foran bilen.

iv) Seter med varslings- og avslappingsfunksjoner (Utviklet i samarbeid med Toyota Boshoku Corporation)

LQs avanserte setesystem består av en mengde oppblåsbare luftlommer som er integrert i setet med et innebygget klimaanlegg som bidrar til å holde sjåføren våken eller avslappet, beroende på kjøreforholdene.

Når systemet oppfatter at sjåføren er trett blåses luftlommene i seteryggene opp for å gi en mer oppreist sittestilling og frisk luft blåses fra ventilasjonssystemet i setet.

Når forholdene ligger til rette for at sjåføren kan slappe av, som ved automatisert kjøring, vil luftputene i seteryggen gradvis fylles og tømmes for å oppmuntre til pusting med magen.

3. Annet avansert utstyr og teknologi

i) Nye HMI-funksjoner

LQ bruker tak- og gulvmatteområdene som en intuitiv kommunikasjonsplattform for å dele informasjon mellom kjøretøyet og passasjerene. Innebygd belysning viser forskjellige farger for å indikere automatisk eller manuell kjøremodus, og lyser opp forskjellige fotbrønner for å indikere hvilken passasjer Yui adresserer.

LQ kan også kommunisere informasjon som vegforhold til mennesker i og utenfor kjøretøyet ved hjelp av Digital Micromirror Device (DMD) installert i frontlyktene. Systemet kan aktivere en million bittesmå innebygde speil for å projisere komplekse figurer på veien videre.

ii)

Organisk LED display (Toyotas første)

For første gang i en Toyota, vises LQs dashboard og måleinstrumenter ved hjelp av organiske LED (OLED). Den avanserte instrumentpanel-designen omslutter sjåføren og sørger for god oversikt.

iii) Luftrensing (Utviklet i samarbeid med Aisin Chemical Co., Ltd. og Cataler Corporation)
LQ har et nyutviklet katalysatorbelegg som bryter ozon ned til oksygen på radiatorviften, slik at ozon nær bakkeoverflaten, en årsak til fotokjemisk smog, kan spaltes mens bilen beveger seg. Toyota har målt effekten av belegget, og de viser at det renser rundt 60 prosent av ozonet i 1000 liter luft i løpet av en times kjøretur.

Toyota forventer at denne teknologien vil bidra til med å rense utslipp som ozon fra luften under kjøring, og vurderer belegget for bruk i kommersielle kjøretøyer i fremtiden.

4. Design

Kupeen til LQ er designet med en futuristisk, fremoverlent silhuett som plasserer Yui midt i instrumentpanelet, med linjer som strømmer fra innsiden av kjøretøyet og utover eksteriøret.

Det minimalistiske interiøret er elegant, med viktige elementer som lufteventiler gjemt bak usynlige deksler. Den 3D-printede midtkonsollen er forsterket ved hjelp av designteknikk for topologioptimalisering. Det gir optimal styrke og støtter en avansert bilinnredning og at færre støttestrukturer behøver å være synlige for sjåføren. Ytterdørene har glass som sømløst glir over i interiøret og skaper en integrert, elegant design.

LQ Spesifikasjoner

Lengde/Bredde/Høyde (mm) 4 530 / 1 840 / 1 480
Akselavstand (mm) 2 700
Antall passasjerer 4