Trond Løfqvist i Trainor gleder seg til faglig engasjement og gode diskusjoner under årets fagsamling for energibransjen. Her fra fjorårets samling. Foto: Trainor

Er energibransjen klare for det grønne skiftet?

Andelen el-biler har økt betydelig gjennom de siste årene, og vil fortsette å øke også fremover. I takt med økningen eskalerer energibransjens utfordringer med å opprettholde sine forpliktelser til leveringskvalitet. Økt bruk av batterier medfører flere og kraftigere ladere som vil belaste nettet mer. Henger energibransjen egentlig med i politikkens iver etter det grønne skiftet? 4. og 5. september samles fagfolk i Tønsberg for å diskutere blant annet muligheter og utfordringer med batteriteknologi under årets fagsamling for energibransjen, Elsikkerhetskompetanse 2019.

Bygget for gamledager?

For tredje år på rad arrangerer Trainor 2-dagers fagsamling med foredrag og erfaringsutveksling bransjefolk imellom. Hovedtema i år dreier seg om batteriteknologi: - Vi presenterer batterier med alle sine fordeler, men det er jo selvsagt også utfordringer knyttet til batterier, og spørsmålet om hvorvidt eksisterende energinett er dimensjonert for å ta imot, er høyaktuelt, sier arrangør Trond Løfqvist i Trainor. Kollega Rolf Kinck skyter inn: - God nettkvalitet er helt avgjørende for å møte nye forbruksvaner, men nettet er bygget for gamledager, bransjen er relativt konservativ og nye løsninger må innarbeides.

Arrangørene trekker frem nettopp erfaringsutveksling og muligheten til å få svar på ubesvarte spørsmål som en av årsakene til at den årlige samlingen er kjærkommen for mange: - Ved å samle fagfolk, sentrale personer fra ulike selskap og fra myndighetene, får vi frem oppdatert informasjon og ny kunnskap og vi får gode diskusjoner om spørsmål som rører seg i bransjen, sier Trond Løfqvist. På talerstolen i år, står blant annet Helge Topp fra DSB som skal snakke om landstrøm, mens Johan. G. Hernes fra NTE Nett vil lose deltakerne gjennom Kvalifikasjonsforskriftens krav og hvordan den fungerer i praksis. Fra Sverige kommer Johan Stenfeldt fra Metrum for å snakke om nettkvalitet. Bernt Handegaard fra Enersys vil ta for seg valg av batterier i jungelen av batterityper, mens Arne Øvrebø Lie fra NVE vil legge frem den nylig utgitte rapporten som diskuterer eierskap til batterier i distribusjonsnettet.

Deltakerrekord

På sitt tredje år setter fagsamlingen deltakerrekord, med hittil over 90 påmeldte. I tillegg til flere innlegg om batteriteknologi og distribusjonsnett, vil deltakerne på Elsikkerhetskompetanse 2019 også få med seg Helge Ulsberg fra NVE om den nye oppdateringen til beredskapsforskriften. DSB stiller også med foredrag om henholdsvis Tilsynsloven og de siste endringene i FEK og om kompetansekrav til «person nr 2» og «overvåker». Trønder Energi Nett deler sine erfaringer med bruk av entreprenører til stikkledningsarbeid og fra Saft får vi høre om fremtidens distribusjonsnett. Fagsamlingen avholdes på Hotell Klubben i Tønsberg, og årets konferansier er Rolf Kinck. For fullstendig program, se nettsiden til Elsikkerhetkompetanse 2019.

Trainor er et internasjonalt kompetanseselskap som leverer opplæringstjenester, teknisk rådgivning og utleie av personell til offshore, maritim og landbasert industri verden over.

Trond Løfqvist

Key Account Manager Trainor Elsikkerhet AS +47 959 41 220