Signerer oppkjøp: Trainor kjøper Distansia. Jens Albrektson, VD Trainor Sverige (bak fra venstre), Stian Martinsen, CEO Trainor, Hans Otterberg, CEO Distansia (foran fra venstre) og Styreleder i Trainor Group, Peter Svarrer.

Pressemelding -

Trainor kjøper Distansia – ytterligere konsolidering av det nordiske elsikkerhetsmarkedet

Ed-Tech-gruppen, Trainor, har kjøpt opp det svenske utdanningsselskapet Distansia, og styrker dermed sin posisjon som Skandinavias ledende leverandør av sikkerhetsopplæring. - Distansia representerer et svært strategisk oppkjøp for Trainor på grunn av selskapets skalerbare 100 % digitale tilbud og konkrete kommersielle synergier med vår eksisterende svenske virksomhet, sier Richard Kemp, Trainors Chief Strategy and M&A Officer.

Det andre oppkjøpet i Sverige

I mai 2021 kjøpte Trainor Group Teknikutbildarna (nå Trainor Sverige AB), et oppkjøp som markerte det første trinnet i konsernets kjøp-og-bygg internasjonaliseringsstrategi under eierskap av global impact investor, EV Private Equity.

Distansia ble etablert i 2010 og har hovedkontor i Gøteborg. Selskapet har sterke bånd til flere høyprofilerte industriregulatorer, inkludert det svenske elsäkerhetsverket. Distansias utdanningsprodukter og fagkompetanse vil ytterligere styrke konsernets verditilbud til det svenske markedet.

Selskapets grunnlegger, Hans Otterberg, fortsetter som administrerende direktør i Distansia. Han er entusiastisk over å bli med i Trainor og bidra til gruppens fremtidige vekst, og kommenterer:

- Trainor og Distansia er organisasjoner med en naturlig, komplementær passform som deler lignende kjernekompetanse, markedsfokus og kulturelle verdier. Jeg er glad for å jobbe sammen med Trainor-ledelsen for sammen å levere de beste e-læringsløsningene både i Sverige og utenfor landegrensene.

I likhet med Trainor har Distansia vokst betydelig de siste årene. Høy kurskvalitet, regionale reguleringsreformer og økende kundeadopsjon av e-læring i Sverige er blant suksesskriteriene.

- Distansia har en sterk merkevare og rykte, en slank forretningsmodell og gir oss direkte tilgang til nye regionale kommuner og blue-chip-kunder i Sverige. Det er derfor en perfekt match for Trainor når vi fortsetter å skalere opp vår digitale virksomhet og utvide gruppens geografiske rekkevidde, sier Richard Kemp.

Peter Svarrer, styreleder i Trainor Group, legger til:

- Vekstmålene våre er ambisiøse, og det er viktig for oss at veksten er i samsvar med bærekraftsmålene våre. Elektrifisering og e-læring er to grunnleggende hjørnesteiner på veien mot et grønnere miljø og tryggere samfunn. I likhet med eierselskapet EV Private Equity, er Trainor også ambisiøse når det kommer til bærekraft og samfunnsansvar (ESG), og selskapets engasjement for digital læring er en viktig del av å redusere det miljømessige fotavtrykket til opplæringsindustrien.

Sterk organisk vekst og oppkjøp

Antall ansatte i Trainor-gruppen overstiger nå 100 etter Distansia-oppkjøpet, mer enn doblet på ett år. Trainor har hovedkontore i Tønsberg og kontorer i Sundsvall, Gävle, Stockholm, Nyköping og Gøteborg.

Konsernsjef, Stian Martinsen, sier Trainor har som mål å vokse ytterligere ved å utvide konsernets digitale løsningstilbud og utvide sin internasjonale tilstedeværelse. Han er trygg på at Distansias ansatte, partnere og kunder vil ha stor nytte av å være en del av Trainor:

- Vi ønsker Hans og resten av Distansia-gjengen velkommen til Trainor-familien, ser frem til å samle det nordiske elsikkerhetsmarkedet og fortsette vår urokkelige dedikasjon til sikkerhet sammen.

Nøkkelinformasjon:

TRAINOR GROUP

Distansia

• Grunnlagt 1996
  • Hovedkontor i Tønsberg
  • 93 ansatte
  • Omsetning 2021: ~150 NOKm
  • Grunnlagt 2010
  • Hovedkontor i Gøteborg
  • 8 ansatte
  • Omsetning 2021: ~18 SEKm

Trainor eies av EV Private Equity og ansatte. Konsernets ambisjon er å heve standarden på sikkerhetsopplæring, og målet er å vokse betydelig både i omsetning og geografiske nedslagsfelt i løpet av de neste årene.

- Som en effektinvestor med fokus på å fremme teknologiene som vil være avgjørende for energiomstillingen, passer investeringen vår i Trainor perfekt med vår overordnede investeringsstrategi. Trainor er godt posisjonert midt imellom to globale megatrender – digitalisering og elektrifisering – og de har vist seg i stand til å kombinere sterk organisk og oppkjøpsvekst med forbedret lønnsomhet. sier Partner i EV Private Equity, Tomas Hvamb.

Om EV Private Equity:

EV Private Equity er et tematisk investeringsselskap som tar posisjoner i bærekraftige, mellomstore teknologibedrifter i Europa og Nord-Amerika. Vi investerer i selskaper som er positivt drevet bak vekst innen fornybar energi, elektrifisering og energieffektivitet. EV Private Equity ble grunnlagt i 2002 og er basert i Stavanger med kontorer i Houston og Aberdeen. Gjennom nye investeringer søker EV å redusere CO2-utslipp og er forpliktet til å bidra til å nå Parisavtalens mål for global oppvarming. www.evpe.com

Dedikert til sikkerhet.

Trainor har kurset folk innenlands og utenlands, offshore og på land i over 30 år. Siden lansering av første e-læringskurs i 1996 har tradisjonell og digital opplæring gått hånd i hånd, og vi har utviklet opplæringsløsninger som imøtekommer behovet i en bred energibransje. Vi samarbeider tett med myndigheter og bransjeorganisasjoner, og legger vår ære i å levere kurs som alltid er faglig oppdatert og godt formidlet i en brukervennlig plattform. Hele tiden dedikert til sikkerhet.