Reiseregninger er ikke lenger noe herk..

Rett og slett genialt!

Hvor mange ganger har du ikke glemt å føre reiseregninger eller kjørebok, eller kanskje rett og slett glemt å ta vare på en kvittering når du har vært ute på middag med en kunde? Svaret er sikkert ”mange ganger”. Undersøkelser viser at føring av reiseregninger er noe av det minst lystbetonte en arbeidstaker kan gjøre, samtidig som loven krever at det skal fylles ut- ellers får du som ansatt ikke pengene du har lagt ut, tilbake.

TravelText AS har nå utviklet en helt ny måte å registrere dette på, ved en kombinasjon av mobil og internett-teknologi, der den ansatte kan registrere utlegg underveis med mobiltelefonen, og på den måten komme hjem til en fiks ferdig reiseregning.

(Se presentasjonen: http://www.youtube.com/watch?v=fYi3rl7eFeg )

Vi har spurt Jarl-Gunnar Lier, daglig leder og gründer av TravelText AS,( www.TravelText.no ) om hvordan dette virker i praksis.

-TravelText konseptet ble til da jeg som konsulent reiste opp til 100 turer i året mellom 2007 og 2009. Jeg ble rett og slett overveldet av den tiden som ble nedlagt i noe så utrolig kjedelig som å fylle ut et skjema. Etter nesten hver eneste reise var det bilag eller kvitteringer som manglet, og disse fikk jeg da ikke refundert. Samtidig var det slik at jeg etter en reise ofte kom tilbake sent på kvelden. Det siste jeg kunne tenke meg å gjøre da, var å starte utfyllingen av reiseregningen. Neste morgen når jeg kom på kontoret, stod det forfalte arbeidet som hadde hopet seg opp mens jeg var på reisen på programmet- reiseregning ble dermed nedprioritert igjen. Dette medførte at jeg måtte bruke den etter hvert så velkjente ”skippertaksmodellen”, der jeg satt i tolv timer og førte reiseregninger til den store gullmedaljen- ikke veldig motiverende!

Jeg lette på internett etter alternative løsninger, og fant noen aktører som hadde programmer kun for internett. Jeg forsøkte meg på et par av disse, men fant fort ut at de ikke kunne hjelpe meg nevneverdig med mitt problem- unngå å føre i etterkant!

Da begynte jeg å tenke- ”det må da være en enklere måte å få dette til på”.

Så gikk det et lys opp for meg, og jeg tenkte ”SMS” og ”mobiltelefon”.

Mobiltelefonen har jeg jo alltid med meg, den er alltid påskrudd, og det tar jo ikke mer enn noen sekunder å sende en melding! Etter denne åpenbaringen gikk jeg i gang med å sette sammen de rette fagfolkene for å utrede mulighetene vi hadde, og vips- TravelText ble født, sier Lier.

Hvordan har oppstarten vært?

Vel, vi startet opp sent i 2009, og har hatt et skikkelig testår i 2010 for å finne ut hvor markedet står, og er klare for lansering på høsten 2011. Vi har brukt lang tid og mye penger på å få alt til å fungere 100%, men har nå fått til et innovativt produkt som kan gjøre hverdagen lettere for alle som er ute på reiser.

Min idé om SMS har utviklet seg til å bli et produkt bestående av veldig mange forskjellige måter å fange data på, slik at nå kan den som reiser velge mellom å bruke SMS, MMS, Apps, Mail, eller rett og slett registrere alt på internettsiden.

Her er det valgfrihet som gjelder, sier Lier.

I tillegg har vi fått på plass transaksjoner fra kredittkort, og har inngått et samarbid med blant annet SEB Kort, som har Diners, Euro og Mastercard. Alt dette kommer selvsagt i tillegg til at den som reiser kan ta bilder av løse kvitteringer med mobiltelefonen, og samtidig enkelt kunne motta kvitteringer på mail rett inn i TravelText-systemet. Sistnevnte kan anvendes når du for eksempel tar flytoget- de sender som kjent kvittering direkte på mail, og da vil du kunne få denne tilsendt kvitteringen rett inn til din brukerkonto hos TravelText.

Hvor stort er markedet, og hvordan får dere solgt produktet?

I 2010 begynte vi en kampanje der vi gjorde noen fremstøt på salg via telefon, og fant fort ut at markedet er hos større selskaper, der vi tilbyr løsningen som en add-on til bedriftens eksisterende regnskaps og lønningssystem. På bakgrunn av dette har vi brukt den siste tiden til å finpusse integrasjoner mot eksterne systemer, slik at en hvilken som helst bedrift skal kunne velge vårt system, og vite at det kan integreres mot deres med enkelhet. Fra høsten kommer vi til å primært selge TravelText gjennom eksterne forhandlere, slik at nye kunder kan beholde sin leverandør av regnskapssystemer uten å måtte få faktura fra oss.

Vi jobber også med internasjonaliseringsplaner, da TravelText er unik på funksjonalitet i verdenssammenheng, og vår teknologi kan benyttes i alle land kun med små endringer, sier Lier avslutningsvis.

• Data, datateknikk, programvare

• reiseregning
  • kjørebok
  • refusjon
  • reiseregningen.no
  • reiseregningen.com
  • utlegg
  • reiseregningen
  • reiseregninger
  • reiseregningene

TravelText er en adaptiv og systemuavhengig internett- og mobiltelefonbasert tjeneste, som forenkler og automatiserer utfylling av reiseregninger og kjørebok for bedrifter og ansatte. TravelText skal alltid strebe etter å lage den beste og mest brukervennlige programvaren i markedet.

Jarl-Gunnar Lier

Pressekontakt Daglig Leder Det meste +4741258232