NYTT PRODUKT! TRIVSELSBOKA – et konkret verktøy for god klasseledelse!

NYTT PRODUKT! TRIVSELSBOKA – et konkret verktøy for god klasseledelse!

Etter å ha blitt utfordret av Trivselsleder-skole Kjelsås skole, har Trivselsleder nå utviklet «Trivselsboka», som har som mål å gjøre hverdagen til norske skoleelever tryggere og mer inkluderende – i klasserommet. Trivselsboka er et klasseromsprogram, som utvider Trivselslederprogrammet til også å sikre bedre trivsel for elever på klasseromsnivå.

- Dette opplegget er flott. Det er gode oppgaver som passer godt til oppstarten, og sammen med de andre temaene vi har satt opp i perioden. Instruksjonen på sidene er informativ, og det er lett for elevene å starte uten at det går med unødvendig tid på å forklare hva man skal gjøre og hvordan. Jeg er godt fornøyd med opplegget, sier Jan Steinar Paulsen, lærer på Baksalen skole i Hammerfest. Han har vært med på pilotprosjektet og har testet oppleggene på 4. og 5. trinn.

Skal skape gode relasjoner

I arbeidet med å utvikle Trivselsboka har målet hele tiden vært å sikre tydelig klasseledelse, muligheten for å skape gode lærer-elev relasjoner og kanskje aller viktigst; gode relasjoner elevene imellom. Fem skoler og åtte klasser i Bergen, Haugesund, Trondheim, Hammerfest og Hole har vært med på å teste og kvalitetssikre opplegget.

- Elevene synes oppleggene er morsomme, kreative og lærerike. De lærer nye ting om hverandre, og selv synes jeg det er overraskende morsomt å jobbe med disse oppleggene, forteller lærer i 6. klasse på Austrheim skole, Morten Moss.

Moss har sammen med elevene i sin klasse testet flere opplegg dette semesteret. Oppleggene er lagt opp slik at eleven først skal erfare, og deretter reflektere, enten verbalt, skriftlig eller gjennom tegning. Det er også variasjon i om man jobber individuelt, i grupper eller på klassenivå. Trivselsboka er i stor grad selvinstruerende, og stiller lave eller ingen krav til forberedelser, slik at gjennomføringen ikke avhenger av at kontaktlæreren er til stede.

Inspirerende å jobbe med!

Alle elevene får hver sin personlige bok, noe som sikrer eierskap til opplegget, og samtidig gjør det enklere å bruke, da elevene også selv kan lese hvordan oppleggene fungerer.

- Trivselsboka har vært veldig positivt for oss på Røyse skole i arbeidet med klassemiljøet. Oppgavene er fengende og godt utformet, og det er lett å orientere seg i boken. For oss har dette opplegget vært inspirerende å jobbe med, sier Mari Skogmo, som har testet boka både på 4. og 6. trinn.

Søkelys på Fagfornyelse

Trivselsleder ønsker ikke utelukkende å tilby et inspirerende klasseromsprogram, men også sette søkelyset på viktige verdier og prinsipper i Fagfornyelsen som skaperglede, engasjement og utforskertrang (1.4), sosial læring og utvikling (2.1) og et inkluderende læringsmiljø (3.1).

Bestille før jul – få 45 % rabatt!

Flere skoler har allerede bestilt Trivselsboka, og nå gir vi et spesialtilbud før jul: Dere kan kjøpe boka med 45% rabatt: NÅ 59 kroner per stykk.

Bøkene er klare til å tas i bruk på din skole til skolestarten 2021.

Dere får to ulike Trivselsbøker-sett; et sett for elever på 4. og 5. trinn og et annet sett for elever på 6. og 7. trinn.

Ta kontakt på martinnordseth@trivselsleder.no eller nicolaj@trivselsleder.no for bestilling eller mer informasjon.