Gå videre til innhold
Ståle Myhre er ansatt som forvaltningssjef (corporate manager finance) i finansavdelingen i TrønderEnergi.

TrønderEnergi henter OKEA-leder

Ståle Myhre slutter i oljeselskapet OKEA, og går til fornybarkonsernet TrønderEnergi. Her skal han finne og utvikle nye forretningsmuligheter innen elektrifisering.

48 år gamle Ståle Myhre er utdannet ved NTNU og kommer til TrønderEnergi fra det trondheimsbaserte oljeselskapet OKEA, hvor han har vært sentral siden 2016. Myhre har nå takket ja til stillingen som forvaltningssjef (corporate manager finance) i finansavdelingen i TrønderEnergi. Her skal han jobbe med å finne og utvikle nye forretningsmuligheter basert på fornybar energi og elektrifisering.
— Vi er veldig godt fornøyd med å få en kapasitet som Ståle på TrønderEnergi-laget. Han blir en ny, viktig ressurs for oss, og skal arbeide med oppkjøp, fusjoner og salg av virksomheter. I tillegg skal han jobbe med strategi- og styrearbeid, sier konserndirektør for økonomi og finans i TrønderEnergi, Olav Sem Austmo.

Er igang
Ansettelsesprosessen og jobbskiftet har gått fort, og Myhre hadde alt mandag 1. mars sin første arbeidsdag i TrønderEnergi.
— Jeg ser veldig fram til å være med og utvikle forretningsområdet elektrifisering. Vi skal se på nye muligheter for investeringer og nye finansieringsmodeller. TrønderEnergi har en attraktiv portefølje per i dag og mye spennende på gang fremover. For eventuelle nye selskaper vi investerer i vil jeg være konsernets representant inn i selskapene, sier Myhre.

TrønderEnergi har i de siste årene etablert flere nye forretningsområder innen elektrifisering, deriblant ellbiladeselskapetOhmiaCharging, som er landets største aktør innen elbilading i borettslag og sameier, og Ohmia Retail, som leverer overvåkingssystemer innen kjøl og frys, og energitjenester, til totalt over 2200 norske dagligvarebutikker.

Sentral i OKEA-oppstart
Ståle Myhre bor i Trondheim, kommer fra Verdal, har siden 2016 vært med å bygge opp oljeselskapet OKEA i Trondheim fra 15 til over 200 ansatte. Her har han blant annet hatt ansvar for investorkontakt. Før OKEA-tiden jobbet han ti år i Statoil, og var før det banksjef i SpareBank 1 SMN.

— Jeg har hatt en innholdsrik periode i OKEA og skulle i utgangspunktet være i ro der, men på nyåret fikk jeg en henvendelse fra TrønderEnergi. Etter en helhetsvurdering kom jeg fram til at dette var for en for spennende mulighet til å la gå fra meg. I tillegg var timingen god for min del, sier han.

Sem Austmo setter pris på det valget.
— Med Ståles spennende bakgrunn fra industriell økonomi- og teknologiledelse, samt bank og finans, blir han en viktig brikke i vår vekstambisjon og våre satsingsprosjekter. I tillegg er han en solid person med føttene godt plantet på jorda, legger Sem Austmo til.

Satser på elektrifisering
TrønderEnergi-konsernet har nærmere 280 ansatte med hovedkontor i Trondheim. I tillegg er OhmiaCharging og Ohmia Retail etablert i Oslo, Bergen, Stavanger og Gjøvik.

— TrønderEnergi er en regional aktør med nordiske ambisjoner. Strategien som er lagt for utviklingen av de nye selskapene virker fornuftig og er noe jeg kan tenke meg å være med på å realisere. Lokalt eierskap gir dessuten korte beslutningsveier og gjennomføringskraft, som motiverer meg veldig. I tillegg til gode kolleger, selvsagt, som jeg er trygg på at jeg får også her, sier Ståle Myhre.

Ståle Myhres utdannings- og yrkesbakgunn:

• Industriell økonomi fra NTNU i 1997TietoEnator 1998-2000 (IT-konsulent/systemimplementering i energibransjen)
  • Arthur Andersen 2000-2002 (konsulent forretningsutvikling)
  • SMN 2002 -2006 (forretningsutvikling, etter hvert banksjef i Trondheim)
  • Statoil 2006-2008 (investeringsmanager Statoil Innovation)
  • Energy Capital Management 2008 – 2011 (partner og gründer, forvaltet kapital og investeringer på vegne av Statoil)
  • Statoil 2011-2016 (investeringsdirektør Statoil Technology Invest)
  • OKEA 2016-2021 (sentrale lederstillinger i oppbyggingen av selskapet, VP Commercial, VP Business Development og etter hvert VP Investor Relations).

TrønderEnergi-konsernet eier og opererer både vann- og vindkraft, har egne krafthandels- og innovasjonsmiljøer, og er eier i en av landets største nettvirksomheter.

Stig Tore Laugen

Pressekontakt Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar +4791600217