Else Hagen: Prestekrave, 1956/7. Foto: Børre Nilsen  © Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design  © Else Hagen / BONO 2024
Else Hagen: Prestekrave, 1956/7. Foto: Børre Nilsen © Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design © Else Hagen / BONO 2024

Utstilling "Else Hagen. Mellom mennesker" på Trondheim kunstmuseum

Else Hagen (1914–2010) var en sentral kunstner i Norge på 1900-tallet. En bred presentasjon av hennes arbeider åpner nå på Trondheim kunstmuseum. Med en rekke offentlige verk, satte Hagen sitt preg på folks hverdag rundt omkring i landet. Likevel er navnet hennes ukjent for mange i dag. Utstillingen og samarbeidsprosjektet Else Hagen. Mellom mennesker synliggjør dette omfangsrike kunstnerskapet for publikum igjen. Utstillingen er organisert av Nasjonalmuseet i nært samarbeid med Stavanger Kunstmuseum, Kunstsilo og Trondheim kunstmuseum.

I januar 1940 hadde Else Hagen sin første soloutstilling i bygningen til Trondheim kunstmuseum, den gang det var Trondhjems Kunstforening. Hovedsakelig maleri ble vist den gang, men Hagen skulle senere få stor betydning innenfor norsk monumentalkunst, i tillegg til en stor grafisk produksjon. Fra 25. mai kan publikum igjen få oppleve Else Hagens uttrykksfulle og fargesterke motiver i salene i Trondheim kunstmuseum.

Utstillingen tar for seg hele Hagens kunstnerskap, med størst vekt på malerier fra 1940– og 50–årene, samt verk fra hennes store grafiske produksjon.

Jacobsen-elev og feminist

Else Hagen var en av kunstnerne som utmerket seg, blant de som debuterte i Norge i årene før andre verdenskrig. Hun var sentral i etterkrigstiden med sin farge- og formkonsentrerte ‘figurative modernisme’, og la stor vekt på maleriets oppbygning. Som elev av den danske professoren Georg Jacobsen, ved Statens Kunstakademi på 1930-tallet var hun skolert i en geometrisk og konstruksjonsmessig tilnærming til å lage bilder. Samtidig kombinerte hun dette med motiver som tok for seg nære relasjoner, brytninger i kjernefamilien og kvinnelige erfaringer. Hun bragte noe menneskelig inn i et rasjonelt og strengt billedskjema, med verker som utfordret tradisjonelle forestillinger om familieliv og kjønnsroller, og med bevegelser inspirert fra modernistisk dans. Bildene hennes kan slik også sees som bidrag til etterkrigstidens feministiske strømninger.

På tross av en stødig karriere, har hun i ettertiden blitt et ukjent navn for mange. Hun var den første kvinnelige kunstneren i Norge som arbeidet med store, offentlige utsmykninger. Med utgangspunkt i maleri og grafikk, ble materialarbeider etter hvert et prioritert virkefelt, med det monumentale Samfunn i Stortingets trappehall (1960–66) som et høydepunkt.

Dette og andre emner knyttet til Hagens kunst drøftes i en bok som er laget til utstillingen, med tekster forfattet av Vibece Salthe (Stavanger kunstmuseum), Frida Forsgren (Universitetet i Agder), Ida Grøttum (Trondheim kunstmuseum), og Lin Stafne-Pfisterer og Øystein Ustvedt (begge fra Nasjonalmuseet).

Utstillingen består av en kjerne på rundt 70 kunstverk, men tilpasses de ulike visningsstedene.

For mer informasjon om prosjektet ta kontakt med:

Ida Grøttum ida.grottum@mist.no (kurator, Trondheim kunstmuseum)

Anna Kvitka anna.kvitka@mist.no (kommunikasjonsansvarlig, Trondheim kunstmuseum)

Øystein Ustvedt oystein.ustvedt@nasjonalmuseet.no (kurator, Nasjonalmuseet)

Charlotte McInnes charlotte.mcinnes@nasjonalmuseet.no (prosjektleder, Nasjonalmuseet)

Utstillingsdatoer:

Stavanger Kunstmuseum, Stavanger19.01.24 - 14.04.24

Trondheim kunstmuseum, Trondheim 25.05.24 - 01.09.24

Nasjonalmuseet, Oslo 10.10.24 - 26.01.25

Kunstsilo, Kristiansand01.03.25 - 01.06.25

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på over 5000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.

Anna Kvitka

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig 91 91 88 86