Erwin Wurm; Double Piece (2002), mixed media, performed by the audience/ blandet teknikk, utført av publikum. Photo/Foto: Elfie Semotan / ©Elfie Semotan

Utstillingsåpning TKM: Deltakelse (Participation)

I årets første utstilling på Trondheim kunstmuseum inviteres publikum til deltakelse! Fellestrekket for alle verkene i utstillingen er at de ikke er komplett før publikum på et eller annet vis har aktivert dem.

Gjennom Yoko Onos ikoniske verk «Wish Tree», får vi delta i et verdensomspennende kunstprosjekt. På hvite lapper kan vi skrive våre ønsker og knytte dem opp i treet som står i utstillingen. Sammen med alle de andre besøkendes ønsker fylles treets grener opp. Verket er dedikert til John Lennon og har vært vist over hele verden. Etter utstillingens slutt samles alle ønskene og sendes til «Imagine Peace Tower» på Island hvor de lagres med ønsker fra hele verden.

I Erwin Wurms humoristiske «One Minute Sculptures» forventes det ikke bare at vi skal interagere med verket, men at vi skal bli verket selv gjennom deltakelsen. Med ulike rekvisitter og instruksjoner er det publikum som skal være skulpturen. Wurm’s verk har siden nittitallet fått stor oppmerksomhet og har blant annet blitt brukt i en musikkvideo av Red Hot Chili Peppers. Senere i år kan verkene hans ses i den Østerrikske paviljongen på Venezia-biennalen.

Trondheim kunstmuseum ønsker med denne utstillingen å vise at samtidskunsten byr på opplevelser, humor og uforutsigbarhet. Hvis du trodde museer var kjedelig og støvete, er dette utstillingen som motbeviser det. Verk av store internasjonale navn vises her side om side med kjente norske kunstneres verk og venter bare på att publikum skal aktivisere dem. Uten publikum – ingen kunst!

See pdf-attachement for English press release.

Deltakelse - Verksliste / List of works

Yoko Ono; Wish Tree, (1981 – d.d.), Cut Piece, (1964), performance

Erwin Wurm;One Minute Sculptures:The Speculative Realist (2015), Freud's Ass (2004), The Idiot (2003), Open your trousers put flowers in and don’t think (2002), Double piece (2002), Be a shell (2010), The North/south question (2007)

A K Dolven Seven Voices (2011)

Anders Sletvold Moe; Specular Reflection, (2008)

Kurt Johannessen; Øvingar; fra Andre øvingar (2013), Andre andre øvingar (2012), Andre andre andre øvingar (2015),

Kurt Johannessen; Ete; peformance, (2012 – 2016) 30 min – 8 timer. Ete; (2017) installasjon

Félix Gonzáles Torres; Untitled (NRA), (1991)

Bella Rune; Konsekvensanalys, (2016), skulptur, animert skulptur, smartphone application

Oddvar I. N. Daren; YouSee (2017)

Anne Karin Furunes; Ruth (2000), akryl på lerret

Edith Lundebrekke; Uten tittel (Kvadrofoni I), (udatert), malte trespiler

Mariele Neudecker, Over and Over, Again and Again, (2004) blandet teknikk

Anna Karin Rynander; Homage 'Number 1A, 1948, Jackson Pollock, (1993) lydinstallasjon

Annika Ström, Seven Women Standing in the Way, performance

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på over 5000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, TKM Bispegata ved domkirken og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.