Førstehjelpskurs i VR

Trygg-Grunn og Norsk Førstehjelpsråd skal lage et førstehjelpskurs i VR. Kurset skal være gratis tilgjengelig via Norsk Førstehjelpsråd sine nettsider, og det eneste som kreves for å gjennomføre kurset er tilgang på VR-sett (eller annen enhet som kan spille av 360-graders film).

Torsdag 18. februar vil vi arrangere flere ulike skadescenarier rundt i Stjørdal, der vi skal filme det å komme først til et skadested og hvordan korrekt førstehjelp skal utføres. Ved å filme som førsteperson med 360-graders kamera vil alle som tar kurset føle at de selv er tilstede, og man får se hvordan førstehjelpen skal utføres korrekt. Trygg-Grunn står for produksjonen, mens Norsk Førstehjelpsråd står for kvalitetssikring av innholdet.

Et slikt kurs er aldri tidligere laget – det nærmeste vi kommer er et animert simuleringskurs som krever tilgang på mye dyrt ekstrautstyr. Vi mener at ekstrautstyr øker brukerterskelen, og på den måten blir et forstyrrende element. Førstehjelp er essensiell folkeopplysning, og for oss er det avgjørende at hvem som helst kan få tilgang på informasjonen når som helst.

• Entreprenørskap

Trygg-Grunn har utviklet BRAK VR, der vi tilbyr kurs og opplæring ved hjelp av 360-film i Virtual Reality. BRAK VR er enkelt og brukervennlig og det kreves ingen teknisk kompetanse eller eksterne ressurser for å ta systemet i bruk. Hvert kurs tar ikke mer enn 3-5 minutter å gjennomføre. Med BRAK VR tilgjengelig på arbeidsplassen vil utdanningen være tilgjengelig på arbeidsstedet, og på den måten kan bedriften redusere reisekostnader og tapt arbeidstid.

Arild Berg

Pressekontakt Daglig leder +4790657028