Høstfjellet er nydelig, og et perfekt tidspunkt for aktive opplevelser i naturen. Foto: Ola Matsson

11 tips til herlige høstopplevelser i Trysil – fjellet kaller!

Høsten er utetid og for mange best på fjellet! Vi har samlet 11 tips til hva du kan gjøre i Trysil i høst. Her finner du både spennende nyheter og noen gamle favoritter.

1. Høstsykling

Stisykling er noe alle som besøker oss i høst bør gjøre! Vi fortsetter å utvikle vårt populære sykkelprodukt, og i høst er det enda flere sykkelnyheter å sjekke ut.

I tillegg til runder i Gullia og Magic Moose, bør du ta deg opp i høyfjellet og  teste ut den fantastiske flytstien, Fjellflyten og de nye sykkelelementene i Fageråsen Bike Park.

Det kan fint kombineres med en tur på Fjellrunden. Langs runden kan du spise og drikke godt flere plasser. Sykkelheisen går hver lørdag og søndag frem til høstferien i uke 40, hvor åpningstidene utvides til heis hver dag fra 10.00 til 15.00.

2. Høsten er perfekt for toppturer

Vi har samlet hele 13 fine toppturer i Trysil til et toppturprogram.

Våre anbefalte toppturer er barnevennlige og gradert blå. Turene registreres digitalt, via appen DNT Sjekkut. En av Trysils mest populære toppturer er Skagsvola, som både er en fin tur og som har et fantastisk utsikt på toppen. Eller hva med å ta turen opp til Bittermarka, cirka 40 minutter fra Trysil sentrum, og gå den barnevennlige og fine turer Støta. Denne turen kan varmt anbefales og høstfargene her er helt nydelig.

3. Gøy for alle på golfbanen

Trysilfjellet golfbane er en arena for hele familien.

Denne flotte skogsbanen høster mange lovord for sine flotte greener. Her kan du også teste nyheten Petanque, eller utfordre familien på den populære minigolfbanen. Lunsjen eller isen kan dere spise på Pause.

4. Prøv fiskelykken

Litt øst for Trysil sentrum kan du prøve fiskelykken ved familievennlige Ørsjøen.

Her finner du en flott gapahuk, grillplass og båter til utlån. En av båtene ligger ulåst, og en av båtene kan leies gjennom minebater.no (dette koster 200 kr, og krever medlemskap i Norges jeger- og fiskeforbund, NJFF). Fisken som biter på her er med aller største sannsynlighet abbor eller ørret. Eller fin et fint sted langs Trysilelva og kast ut snøret. Les mer om fiske og anbefalte fiskevann her.

5. Høsttur på hesteryggen

Opplev de fine høstfargene fra hesteryggen!

Den stødige gjengen på Trysil Hestesenter tar deg med ut på fine turer i skogen, og tilbyr alt fra leieturer på bane til 2- timers- og halvdagsturer.

6. Høyt & Lavt Trysil

Den populære klatreparken Høyt & Lavt Trysil, er absolutt verdt et besøk i høst. All klatring, bortsett fra banen for de aller minste, starter fra et 12 meter høyt tårn. Kjempegøy!

7. En guidet kanotur

En kanotur på et stille vann kan trygt anbefales.

Kanoer får du leid hos Trysil Hyttegrend, Øråneset, eller i Ljørdalen. Hvis du er nybegynner på kano, eller ønsker å oppleve andre steder, er en guidet kanotur midt i blinken. Wolverine Adventure tar deg med på en spennende kanotur, hvor du kan oppleve vakker, og kanskje til og med dyreliv, på nært hold fra kanoen.

8. Stolpejakten

Nytt av året er Stolpejakten i Trysil sentrum og i høyfjellet i Fageråsen. Dette er en kjempefin måte å bli bedre kjent med Trysil på. Stolpejakt er en form for orientering, der man skal finne stolper som er satt opp i et begrenset område. Stolpene finnes på et digitalt kart og kan registreres ved å laste ned app’en «stolpejakten» til mobiltelefon, eller gå inn på stolpejakten.no.

9. Fageråsen Challenge

Lyst til å bli bedre kjent i Fageråsen i høst? Fageråsen Challenge er en morsom måte å gjøre det på!

I sentrum kan barna også kose seg på pumptracken eller i lesekroken på biblioteket. Butikkene bugner av flotte høstnyheter, og spisestedene i Trysil tilbyr varierte og kortreiste smaker.

10. Unn deg en dag med sykkelkurs!

Enten du nettopp er i gang, eller begynner å bli rutinert på sykkelstiene i Trysil, er det mye å hente med guide eller instruktør. Instruktøren fra Trysilguidene gir deg tips og triks for ditt nivå, det blir rett og slett morsommere å sykle, og a-ha-opplevelsene er mange.

11. Kennelbesøk

Tilbring noen timer med firbeinte venner. Både Mountain King og Fjell-Huskies i Trysil tilbyr kennelbesøk – perfekt for den hundeglade familien.

Gudrun Sanaker Lohne, turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil på telefon 48 15 18 22/e-post: gudrun.lohne@trysil.com.